Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5898Palavras-chave:
metacognição, ensino de ciências, formação de professoresResumo
São apresentadas algumas razões da importância do desenvolvimento de pesquisas sobre Metacognição e aplicações dos princípios teóricos derivados na elaboração de estratégias de ensino-aprendizagem de alunos e professores de ciências e matemática. Também são apresentados e categorizados os artigos selecionados para esta edição especial.Referências
ANDERSON, D; THOMAS, G; NASHON, S. Social barriers to meaningful engagement in biology field trip group work. Science Education, v. 93, n. 3, p.511-534, 2009.
BAKER, L; BROWN, A. Metacognitive skills and reading. In: PEARSON, P. D; BARR, R; KAMIL, M; MOSENTHAL, P. (Eds.). Handbook of Reading Research. New York: Longman, 1984.p.353-394.
BONI, Keila Tatiana; LABURÚ , Carlos Eduardo. Conceitualização e metacognição em Ciências e Matemática: pressupostos teóricos de um instrumento analítico. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 177-192, 2018.
BROWN, A. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology, v.2. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1978.
p.77-165.
CARR, M. The importance of metacognition for conceptual change and strategy use in mathematics. In: WATERS, H. S; SCHNEIDER, W. (Eds.).Metacognition, strategy use, and instruction. New York: The Guilford Press, 2010, p.176-199.
CASE, J.; GUNSTONE, R. Metacognitive development: a view beyond cognition. Research in science education, v.36, n.1-2, p.51-67, 2006.
CLEOPHAS, Maria das Graças; FRANCISCO, Welington. Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 10-26, 2018.
COX, Michael T. Field review: Metacognition in computation: a selected research review. Artificial intelligence, v.169, n. 2, p.104-141, 2005.
DARROZ, Luiz Marcelo; TRAVISAN, Thais Lorençato; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Estratégias de aprendizagem: caminhos para o sucesso escolar. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 93-109, 2018.
DAVIDOWITZ, B; ROLLNICK, M. Enabling metacognition in the laboratory: A case study of four second year university chemistry students. Research in Science Education, v.33, n.1, p.43-69, 2003.
DESAUTEL, D. Becoming a Thinking Thinker: Metacognition, Self-Reflection, and Classroom Practice. Teachers College Record, v.111, n.8, p.1997-2020, 2009.
DINSMORE, D; ALEXANDER, P; LOUGHLIN, S. Focusing the conceptual lens on metacognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, v.20, n.4, p.391-409, 2008.
DONNDELINGER, S. J. Integrating comprehension and metacognitive reading strategies. In: ISRAEL, S. et al. Metacognition in literacy learning: theory assessment, instruction, and professional development. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2005. p.41-59.
FERREIRA, Sabrina Antunes; BERNARDI, Geovane; SILVEIRA, Maira dos Santos; LEONARDI, Ariadne de Freitas; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. Atividades metacognitivas como facilitadoras na aprendizagem sobre seres vivos nos anos iniciais. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 43-62, 2018.
FEUERSTEIN, R. Instrumental enrichment: an intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Park Press, 1985.
FLAVELL, J. Cognitive development. 2a. ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1985. FLAVELL, J. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, v.34, n.10, p.906, 1979.
FLAVELL, J; FRIEDRICHS, A; HOYT, J. Developmental changes in memorization processes.Cognitive psychology, v.1, n.4, p.324-340, 1970.
GUNSTONE, R. The importance of specific science content in the enhancement of metacognition. In: FENSHAM, P; GUNSTONE, R. e WHITE, R. (Eds.). The content of science: a constructivist approach to its learning and teaching. London: Falmer Press, 1994. p.131-146.
JOSEPH, L. The role of self-monitoring in literacy learning.In: ISRAEL, S. et al. Metacognition in literacy learning: theory assessment, instruction, and professional development. Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum, 2005. p.199-214.
KRATHWOHL, David R. A revision of Bloom's taxonomy: an overview. Theory into practice, v.41, n.4, p.212-218, 2002.
KUHN, D.; PEASE, M. The dual components of developing strategy use: production and inhibition. In: WATERS, H. S.; SCHNEIDER, W. (Eds.). Metacognition, strategy use, and instruction. New York: Guilford Press, 2010. p.135-159.
LEAT, D; LIN, M. Developing a pedagogy of metacognition and transfer: some signposts for the generation and use of knowledge and the creation of research partnerships. British Educational Research Journal, v.29, n.3, p.383-414, 2003.
LIMA, P. J. S; SILVA, M. G. L; NORONHA, C. A. Estratégias metacognitivas na resolução de problemas verbais de matemática no ensino fundamental. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 125-142, 2018.
LOCATELLI, S. W. Relação existente entre metavisualização e as representações simbólica e submicro na elaboração de atividade em química. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2016.
LOCATELLI, S. W; ALVES, N. C. B. Aproximações entre o monitoramento metacognitivo e a elaboração de portfólio em uma disciplina de Química Geral. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 79-92, 2018.
LUCAS, Atos Edwin Pereira da Silva; PEREIRA, Marta Maximo. A reflexão dos estudantes sobre a tarefa de elaborar questões de Física: um olhar ao longo do tempo. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 110-124, 2018.
LYSAKER, Paul H. et al. Addressing metacognitive capacity for self reflection in the psychotherapy for schizophrenia: a conceptual model of the key tasks and processes.Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, v.84, n.1, p.58-69, 2011.
MAFFEI, Letícia Queiroz; SILVA, João Alberto da. O que se mostra quando pedagogas em formação escrevem sobre suas experiências com a matemática? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 161-176, 2018.
MEDEIROS, Edilene Ferreira de; SILVA, Marcia Gorette Lima da; LOCATELLI, Solange Wagner. A argumentação e o potencial metacognitivo de uma atividade experimental baseada na POA (Previsão-Observação-Argumentação). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p.27-42, 2018.
MITCHELL, Ian; MITCHELL, Judie. The project for enhancing effective learning (PEEL): 22 years of praxis. In: SAMARAS, A; FREESE, A; KOSNIK, C; BECK, C. (Eds.). Learning communities in practice. Dordrecht: Springer, 2008. v.4, p.7-18.
PAPPAS, S; GINSBURG, H.; JIANG, M. SES differences in young children’s metacognition in the context of mathematical problem-solving. Cognitive Development, v. 18, n. 3, p. 431-450, 2003.
PARIS, S; OKA, E. Children's reading strategies, metacognition, and motivation. Developmental review, v.6, n.1, p.25-56, 1986.
PERRY, J; LUNDIE, D; GOLDER, G. Metacognition in schools: what does the literature suggest about the effectiveness of teaching metacognition in schools? Educational Review, p.1-18, 2018.
PINTRICH, P. R. The Role of Metacognitive Knowledge in Learning, Teaching, and Assessing Theory Into Practice, v.41, n.4, p.219-225, 2010.
PINTRICH, P; DE GROOT, E. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, v.82, n.1, p.33, 1990.
ROCHA, Carlos José Trindade da; MALHEIRO, João Manoel da Silva. Interações dialógicas na experimentação investigativa em um clube de ciências: proposição de instrumento de análise metacognitivo. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p.193-207, 2018.
ROSA, Cleci T. Werner da. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil, 2011.
ROSA, Cleci T. Werner da; RIBEIRO, Cassia de Andrade Gomes; ROSA, Alvaro Becker da. Habilidades metacognitivas envolvidas na resolução de problemas em Física: Investigando estudantes com expertise. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 143-160, 2018.
SCHREIBER, F. Metacognition and self-regulation in literacy. In: ISRAEL, S; BLOCK, C; BAUSERMAN, K; KINNUCAN-WELSCH, K. (Eds.). Metacognition in literacy learning: theory, assessment, instruction, and professional development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2005. p.215-239.
SCHUNK, Dale H. Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational psychology review, v.20, n.4, p.463-467, 2008.
STERNBERG, Robert J. Metacognition, abilities, and developing
expertise: what makes an expert student? Instructional Science, v.26, n.1-2, p.127-140, 1998.
TAVARES, Laís Conceição; MÜLLER, Regina Celi Sarkis; FERNANDES, Adriano Caldeira. O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p.63-78, 2018.
THOMAS, G. Changing the metacognitive orientation of a classroom environment to stimulate metacognitive reflection regarding the nature of physics learning. International Journal of Science Education, v. 35, n. 7, p. 1183-1207, 2013.
THOMAS, G. Metacognition in science education: past, present, and future considerations. In: FRASER, B; TOBIN, K; MCROBBIE, C. (Eds.). Second International Handbook of Science Education. 2. ed. [S.l.]: Springer, 2012. p.131-144.
THOMAS, G; MCROBBIE, C.J. Using a metaphor for learning to improve students' metacognition in the chemistry classroom. Journal of Research in Science Teaching, v.38, n.2, p. 222-259, 2001.
THOMAS, G; MEE, D. Changing the learning environment to enhance students' metacognition in Hong Kong primary school classrooms. Learning Environments Research, v.8, n.3, p.221-243, 2005.
VEENMAN, M; VAN HOUT-WOLTERS, B; AFFLERBACH, P. Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and learning, v.1, n.1, p.3-14, 2006.
VO, V. et al. Young children bet on their numerical skills: metacognition in the numerical domain. Psychological Science, v.25, n.9, p.1712-1721, 2014.
WENDEN, A. Metacognitive knowledge and language learning. Applied Linguistics, v.19, n.4, p.515-537, 1998.
WHITE, R. Decisions and problems in research on metacognition. In: FRASER, B; TOBIN, K. (Eds.). International Handbook of Science Education. Dordrecht: Kluwer, 1998. p.1207-1213.
WILSON, N; BAI, H. The relationships and impact of teachers’ metacognitive knowledge and pedagogical understandings of metacognition. Metacognition and Learning, v.5, n.3, p.269-288, 2010.
WINNE, P. A metacognitive view of individual differences in self-regulated learning. Learning and individual differences, v.8, n.4, p.327-353, 1996.
YOUNG, A; FRY, J. Metacognitive awareness and academic achievement in college students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, v.8, n.2, p.1-10, 2012.
ZIMMERMAN, Barry J. Self-regulation involves more than metacognition: a social cognitive perspective. Educational Psychologist, v.30, n.4, p.217-221, 1995.
ZOHAR A; BARZILAI, S. A review of research on metacognition in science education: current and future directions. Studies in Science Education, v.49, n. 2, p.121-169, 2013.
ZOHAR, A. Higher order thinking in science classrooms: students’ learning and teachers’ professional development. Dordrecht: Springer, 2004.
ZOHAR, A. Teachers’ metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and teacher Education, v.15, n.4, p.413-429, 1999.