Vigostsky's formulations on ZDP - Zone of Proximal Development
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1466Keywords:
zone of proximal development, vygostsky, educational psychologyAbstract
The zone of proximal development (ZPD) is, probably, the most known concept from Vygotsky's theory. And has been much discussed recently. Hoping to contribute for the understanding of this contemporary debate, we focus on recurrent themes in Vygotsky's writings. We read ten texts of his where he constructed the concept of ZPD. We have through the reading summarized his formulations about the following topics: criticism to the traditional diagnostic; explicit definitions of ZPD's concept; redefinition of imitation's concept; ZPD and pretend play; ZPD and the interaction between development and learning; ZPD and the interaction among daily and scientific concepts; practical value and theoretical value of ZPD's conceptReferences
GÓES, M. C. R. As relações intersubjetivas na construção de conhecimentos. In: GÓES, M. C. R. e SMOLKA, A. L. B. (Orgs.) A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetivação. Campinas: Papirus, pp. 11-28, 1997.
GÓES, M. C. R. A Construção de conhecimentos e o conceito de zona de desenvolvimento proximal. In: E. F. Mortimer A. L. B. Smolka (Orgs.) Linguagem, cultura e cognição: reflexões para o ensino e a sala de aula. Belo Horizonte: Autentica, pp 77-88, 2001.
MOLL, L. C. Introdução. In: L. C. Moll (Org.) Vygotsky e a Educação: Implicações Pedagógicas da Psicologia Sócio- Histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 3-27, 1996.
VAN DER VEER, R. & VALSINER, J. Vygotsky: Uma síntese. São Paulo: Unimarco e Loyola, 1996, p. 371-373.
VASCONCELLOS, V. M. R.; VALSINER, J. Perspectiva Co-construtivista na Psicologia e na Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
VIGOTSKI, L. S. El problema de la edad. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1932/1996 p. 261-273.
VIGOTSKI, L. S. La crisis de los tres anos. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas IV, Aprendizaje/Visor. 1933/1996 p. 369-375.
VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y lenguaje.. In: L. S. Vygotsky Obras Escogidas II, Aprendizaje/Visor. 1934/1996 p. 9-347.
VIGOTSKI, L. S. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: L. S. Vigotski. A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. 1984a p. 89-103. (publicado originalmente em 1935)².
VIGOTSKI, L. S. (1984b) O papel do brinquedo no desenvolvimento. In: L. S. Vigotski (1984). A Formação social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. p. 105-118. (publicado originalmente em 1933).
VIGOTSKI, L. S. Capítulo XX - O problema do ensino e do desenvolvimento mental na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes³. (2001a).
VIGOTSKI, L. S. (2001b) Capítulo XXI - A dinâmica do desenvolvimento mental do aluno escolar em função da aprendizagem. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes.
VIGOTSKI, L. S. (2001c) Desenvolvimento dos conceitos cotidianos e científicos na idade escolar. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4).
VIGOTSKI, L. S. A análise pedológica do processo pedagógico. In: L. S. Vigotski (2001). Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes(4). (2001d).
VIGOTSKI, L. S. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância. In: L. S. Vigotski (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes. (2001d).
ZANELLA, A. V. Zona de desenvolvimento proximal: análise teórica de um conceito em algumas situações variadas. Temas em Psicologia, 2, 97-110. (1994).