Concepts and trends in science education practices among science teachers and supervisors at the Centre for Scientific Development (CPADC) in Castanhal, Pará, Brazil

Authors

  • Ailton Lima Miranda Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Elinete Raposo Ribeiro Universidade Federal do Pará-UFPA
  • Inês Leal Trindade Universidade Federal do Pará-UFPA

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1467

Keywords:

concepts of science, science education, trends in science education

Abstract

Study proposes an analysis of the main trends in Science Education practices among Science teachers in Castanhal County, Path State, Brazil. Research was carried out through semi-structured interviews with Science/Biology teachers, especially those working at the CPADC/ Castanhal. Sample also included teachers who took part in the initial phase of the Group for Scientific Development (NPADC), a project based at the Federal University of Pant (UFPA), which raised awareness and improved the quality of Science teaching in the State of Path. Four categories were analysed: Science Education trends, experimentation in Science Education, the use of school books and teachers' working conditions

References

AXT, Ronaldo. O papel da experimentação no ensino de ciências. In: MOREIRA, Marco Antonio Moreira, AXT, Ronaldo (Orgs.) Tópicos em ensino de ciências. Porto Alegre: Sagra, 1991. p. 79-90.

BIZZO, Nélio. Reféns da ignorância. Revista Ciência Hoje. Vol. 32, nº 1887, outubro de 2002.

BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou dificil? São Paulo: Ática, 1998. 144 p.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999.

FREITAG, Bárbara. O livro didáticos em questões. São Paulo: Cortez, 1998.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982.

GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1986.

GONÇALVES, T. V. O. Metodologia da convergência: conhecimento, indivíduo e realidade. Campinas, SP: [s.n.], 1981.

GONÇALVES, T. V. O. Ensino de ciências matemática e formação de professores: marcas da diferença. Campinas, SP: [s.n.], 2000.

HENNING, Georg J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986.

HODSON, Derek. Uma visão crítica em relação ao trabalho prático nas aulas de ciências. In: School Science Review, v. 71, nº 256, s/d. Tradução e adaptação: Andréa Horta Machado (UFMG). Disponível na web: http://www.quimemcasa.hpg.ig.com.br/critica.doc. Acesso em 17/03/03.

KRASILCHIK, Myriam. A evolução no ensino de ciências no período de 1950 a 1985. In: O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.

LACERDA, F. G. Nos trilhos da modernidade: construção da Estrada de Ferro de Bragança- 1870/1907. In: SANTOS, N. R. Sub- projeto de pesquisa: guias e fontes para a História da Educação em Castanhal. 1995, mimeo.

MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

RIOS, Terezinha Azevedo. Ética e competência. 5 ed., São Paulo: Cortez, 1997.

RODRIGUES, Neidson. Elogio à Educação. São Paulo: Cortez, 1999.

SILVA, Lenice Heloísa de Arruda; ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153.

SCHWARTZMAN, Simon. Ciência Hoje (Rio de Janeiro, SBPC). vol.2, 11, Março-Abril, 1984, 54-59.

WECHSLER, Solange Muglia. A educação criativa: possibilidade para descobertas. In: CASTANHO, Sérgio e CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001. p. 165-170.

Published

2005-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos