Math teaching ethics and society: the possibilities of ethnomath and modelling
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1474Keywords:
self-determination, citizenship, ethics, ethnometh, math modellingAbstract
This is a discussion of Math teaching within a framework that considers life in society in an ethical manner. It is a personal view of ethical citizenship and its principles of awareness and self determination. Ethnomadi is presented in the shape of Math modelling as an option of teaching methodReferences
BALDINO, R. R. e CARRERA, A. C. Grupo de Pesquisa-Ação em Educação Matemática. In: RESUMO TÉCNICO: Relatório do Sistema Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil, UNESP, IGCE, Rio Claro: CNPq, 1997.25 p.
BARBOSA, J. C. Uma perspectiva para a Modelagem Matemática. In: Anais do IV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Rio Claro: Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2000. p.53-59.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. 3a ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.
BRANDÃO, Zaia et ali. A crise dos Paradigmas e a Educação. São Paulo: Cortez, 1994.
CANIVEZ, P. Educar o cidadão? Campinas: Papirus, 1991.
D' AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática. São Paulo: Ática, 1990.
D' AMBRÓSIO, Ubirata. A Era da Consciência. São Paulo: Ed. Fundação Peirópolis, 1997.
D' AMBRÓSIO, Ubirata.Educação para uma sociedade em transição. São Paulo: Papirus, 1999.
DEMO, Pedro. Pesquisa: Principio científico e educativo, 3 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1992.
FLATO, Moshé. O poder da matemática. Lisboa: Terramar, 1990.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, M. Escola Cidadã. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MACHADO, Nilson José. Epistemologia e didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995.
MACHADO, Nilson José. Matemática e Realidade. 3' ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados,1991.