Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1475Keywords:
ethnomath, math knowledge acquired in school, popular knowledge about mathAbstract
This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroomReferences
CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988.
COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996.
D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p.
FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p.
LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p.
LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p.
MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p.
RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p.
SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado).