Ethnomath as a mediator between math knowledge acquired in school and popular knowledge about math

Authors

  • Francisco Hermes Santos Silva Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Evanilde Corrêa Souza Universidade Federal do Pará-UFPA

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1475

Keywords:

ethnomath, math knowledge acquired in school, popular knowledge about math

Abstract

This is a report on a classroom experience in the attempt to understand the relation between Math Knowledge acquired in School and Popular Knowledge about Math. Analysis is carried out by means of using traditional theoretical concepts. The result of such experience indicates that teachers must promote discussion among students to explore their previous knowledge and ideas as they arrive in the classroom

References

CARRAHER, T; CARRAHER, D; e SCHLIEMAN, A. A vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortês. 1988.

COSTA, Wanderleya N. Gonçalves; BORBA, Marcelo de Carvalho. O porquê da Etnomatemática na Educação Indígena. Zetetike, v. 4, n.6,p.75-85,1996.

D’ AMBRÓSIO, Ubiratan. Etenomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática 1993. 88 p.

FERREIRA, M. K.L.(Org.). Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. Série Antropologia e Educação. 336 p.

LERNER, Delia e SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático In: PARRA, Cecília e SAIZ, Irmã (Org.). In: Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Art. Med, 1996. 258p.

LINS, R. C. & GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. Coleção Perspectivas em Educação Matemática. 176 p.

MEGID, M.A.B.A. Construindo matemática na sala de aula: uma experiência com números relativos. In: FIORENTINI, D. & MIORIM, M.A. (Org.). Por trás da porta que matemática acontece? Campinas: UNICAMP- CEMPEM, Faculdade de Educação, 2001. 231 p.

RANGEL, A. P. Construtivismo: apontando falsas verdades. Porto Alegre: Mediação, 2002. 80p.

SILVA, N.O. Evolução histórica do ensino de matemática. (Texto mimeografado).

Published

2005-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos