Science philosophy, science teaching and psycoanalysis: exploring analogies

Authors

  • Alberto Villani Universidade de São Paulo-USP

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1483

Keywords:

analogies, psycoanalysis and education, science education and philosophy

Abstract

This article presents a scheme to understand scientists attitudes towards scientific knowledge using as references: Kuhn, Popper, Lakatos and Feyerabend on one side and Lacan's psycoanalytical concepts on the other. Such scheme is used to build an analogy in ellaboration of new interpretations about Science Education

References

ARRUDA, S. M. & VILLANI, A. 2001. Formação em serviço de professores de Ciências no Brasil: contribuições da psicanálise. ATAS III. Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. CD-ROM 12 p.

BAIRD, J. R. 1997. Orientaciones para um efectivo desarrollo professional del docente. Seminario Internacional de Formación de Profesores. Santiago Ministerio de Educacián de Chile. UNESCO/OREALC.

BEZERRA, V.A. 1999. Estruturas em busca do Equilíbrio — Tese de doutorado. FFLCH- USP.

CHINN, A.C. & BREWER, W.F. 1993. The Role of Anomalous Data in Knowledge Acquisition: A Theoretical Framework and Implications for Science Instruction. Review of Educational Research. 63(1). p. 1-49.

COBERN, W.W& AKENHEAD, G.S. 1997. Cultural Aspect of Learning Science. In: Fraser, B. & Tobin, K. (Eds.) International Handbook on Science Education. Ch X. Kluwer Academic Publishers.

COLOMBO DE CUDMANI, L.; PESA, M. ; SALINAS, J. 2000- Hacia un modelo integrado para el aprendizaje de las ciencias. Ensehanza de las Ciencias. 18(1). p. 313 -318.

CRAWFORD, E. Scientists: Psychotics or Seekers of Truth?' Free Associations. 42. p. 180 —215.

DUHEM. 1905. La Theorie Physiqu, son Objet et sa Structure.

DUSCHL, RA. & GITOMER, D.H. 1991. Epistemological Perspective on Conceptual Change: Implications for Educational Practice. Journal of Research in Science Teaching,28 (9). p. 839-858.

FEYERABEND, P.K. Consolando o Especialista, in LAKATOS, I. & MUSGRAVE, A.(Org). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cutrix, 1979. p. 244-284.

FINK, B. O sujeito lacaniano entre a linguagem e o gozo. Jorge Zahar. Rio de Janeiro.

FREITAS, D. Mudança Conceituai em sala de Aula: Uma experiência em formação inicial de Professores. Tese de doutorado. São Paulo: [s.n. , 1998.

GIL-PEREZ, D. 1997. Contribución de la História y de la Filosofia de las Ciencias al Desarrollo de un Modelo de Ensetianza/Aprendizaj e como Investigación. Ensenãnza de las Ciencias .11(2). p. 197-212.

GOLDBERG, S. 1977. Max Planck's Philosophy ofNature and. his elaboration of the Special Theory of Relativity. Historical Studies in Physical Science. 8. p. 125-160.

KUHN, T.S. 1962. The Structure of Scientific Revolutions. (2nd ed.) University of Chicago Press, Chicago.

KUHN, T. S. Lógica da Descoberta ou Psicologia da Pesquisa. In: LAKATOS, I. & MUSGRAVE, A.(Org.). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979. p. 5-32.

LAKATOS, I. O Falseamento e a Metodologia dos Programas de Pesquisa Científica. In: LAKATOS, I. & MUSGRAVE, A. (Org.). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cutrix, 1979. p. 109-243.

LAKATOS, 1. & MUSGRAVE, A. (Org.). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix, 1979.

LAUDAN, L. 1977. Progress and lis Problems . University of California Press, Berkeley.

LAUDAN, L. 1984. Science and Values . University of California Press, Berkeley.

MORTIMER, E.F. 1995. Conceptual Change or Conceptual Profile Change. Science & Education. 4(3). pp. 267-285.

PIAGET, J; GARCIA, R. Psicogénesis e historia de la ciencia. Siglo XXI. México: 1982.

POPPER, K.R. A Ciência Normal e seus Perigos. In: LAKATOS, 1. & MUSGRAVE, A.(Org.). A Crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cutriz, 1979. p. 63-71.

POSNER, G. STRIKE, K.A. ; HEWSON, RW.; GERTZOG, W.A. Accornodation of a Scientific Conception: Toward a Theory of Conceptual Change - Science Education. 66(2). p. 211-227.

SALTIEL, E. & VIENNOT, L. 1984. What do we leam from similarities between historical ideas and the spontaneous reasoning of students? Proceeding G.LR.E.P. Conference on Physics Education. Utrecht. p. 189-214.

SIEPINSKA, A. 1985. Obstacles epistemologiques relatif a Ia notion de limite. In: Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble: La pensée sauvage. v. 6(1).

SANCHEZ, U.R. 2002. Grupos Operativos de Aprendizagem: uma perspectiva de mudança para a relação ensino aprendizagem. Dissertação de mestrado. IF- FE-IQ USP.

VILLANI, A. Conceptual Change in Science and Science Education, Science Education. 76(2). p. 223-237.

VILLANI, A. 1999. O professor de ciências é como um analista? Ensaio - Pesquisa em Ensino de Ciências 1(1). p. 5-31.

VILLANI, A & APRUDA, S.M. 1998. Special Theory of Relativity, Concéptual Change and History of Science, Science & Education. 7 ( 1). p. 85-100.

VILLANI, A. & ORQUIZA,. L.C. 1995. Conflictos cognitivos, experimentos cualitativos y actividades didácticas. Ensehanza delas Ciencias. 13(3). p. 279-294.

ZAHAR, E. 1973. `Why did Einstein's programme superseded Lorentz's`, British Journal of Philosophy of Science. 24(1). p. 95-123.

Published

2005-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos