Memoirs of trainning: reminiscences of teachers' trainers and their ways of seeing and living through the teaching experience
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1615Keywords:
narrative investigation, science teachers' trainingAbstract
The goal of the study is to underline the potential of narrative and memoir investigation in the production of knowledge in the teacher trainning field as well as trends in educational practices in the school environment. Discussion presents reports and memoirs about the making of a group of teacher trainers in the collective process of trainning science teachers. Memoirs evoke how past and present relate to the identity building of professional teachers and thus, indicate successful teachers' trainning as their reminiscences taught them - and us at the same time - to understand and transform their ways as teachers. Testimonies were both spontaneous and provoked by questioning during interviews which were audio recordedReferences
CANDAU, V. M. F. A didática e a relação forma/conteúdo. In: CANDAU, V. M. F. (org). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988.
CATANI, D.; SOUSA. C. P. e BUENO, B. (org.). A vida e o oficio dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998.
CHAVES, S. N. Compromisso social e formação de professores. texto apresentado no IX Encontro Nacional de Didática e prática de Ensino. Águas de Lindóia, Maio/ 1998.
EZPELETA, J. e ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. 2 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ensdianza de las ciencias. 12 (2), 1994,p. 188-199.
FURIÓ, C. J. Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseilanza de las ciencias, 12 (2), 1994. p.188-199.
HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo del laboratorio. Ensehanza de las Ciencias. 12 (3). 1994, p. 299-313.
KRASILCHIK, M. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU, 1987.
MALDANER, O. A. A formação continuada de professores: ensino e pesquisa na escola. Campinas: FE/ UNICAMP, 1997 (Tese de Doutorado).
MARTINAZZO, C. J. (Org.) Histórias de vida de professores: formação, experiências e práticas. Ijuí: Editora Unijuí, 2000.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Cidade do Porto: Porto Editora, 1992.
OLIVEIRA, V. F. de (org.) Imagens de professor: significações do trabalho docente. buí: Editora Unijuí, 2000.
PAOLI, N. J. Para repensar a universidade e a pós-graduação. 2 ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 1985.
PÉREZ, D. G. Orientações didáticas para a formação continuada de professores de ciências. In: MENEZES, L. C. (org) Formação continuada de professores no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados NUPES, 1996 (Coleção formação de professores).
SANTOS, B S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. São Paulo: Revista de Estudos Avançados, maio/agosto 1988. p. 46-71.
SANTOS, W. e SCHNETZLER, R P. Educação em química: compromisso com a cidadania. buí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (Coleção educação).
SCHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth. Teaching Educational Researcher v. 15. n. 2. 1986.
TAVARES, J. et. al. Dimensão do desenvolvimento pessoal e social na formação contínua de professores. In: Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991.