Science and math teaching and learning: transversality. interdisciplinarity and contextualization
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1617Keywords:
paradigm, science and math teaching and learning, transversality, interdisciplinarity, contextualizationAbstract
This is an analysis of the influence of the modem paradigm in Science and Math teaching and learning as well as that of the emergence of the complexity paradigm in opposition to Cartesian principles. It focuses on ideas of difference in combination with union and, thus, highlighting indefinition and creativity. It is no longer based on believes and the fragmentation and rationalist/mechanicist determinism. The new theoretical approach takes into consideration the concepts of transversality, interdisciplinarity and contextualization and is discussed in its use in Science and Math teaching and learningReferences
CORDIOLLI, M. Para entender os PCNs: os temas transversais. Curitiba: Módulo, 1999.
CREMA, R. Além das disciplinas: reflexões sobre transdisciplinaridade geral. In: WEIL, P.; D’ AMBRÓSIL, U.; CREMA, R. Rumo à nova transdiscipliradade: sistemas abertos de conhecimentos. São Paulo: Summus, 1993, p. 125-173.
JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3ed.Rio de Janeiro:Jorge Zahar, 1996.
MALDANER, O. A. Concepções epistemológicas no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Piracicaba: R. Vieira. 2000. p. 60-81.
MARCONDES, D. O empirismo inglês. In: REZENDE, A. (Org.). Curso de filosofia: para professores e alunos dos cursos de segundo grau e de graduação. 13.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005, p. 117-126.
MORIN, E. A epistemologia da complexidade. In: MORIN, E.; LE MOIGNE, J. L. A inteligência da complexidade.2.ed. São Paulo: Peirópolis, 2001. p. 43-138.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
MORIN. E.; KERN, A. N. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.
NOGUEIRA, N.. R. Temas transversais: reflexões e práticas rumo a uma nova educação. 8.ed. São Paulo: Érica, 2005.
PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
WEIL, P. Axiomática transdisciplinar para um novo paradigma holístico. In: WEIL, P. D’ AMBRÓSIL, U.; CREMA, R.Rumo à nova transdisciplinaridade: sistemas abertos de conhecimento. São Paulo: Summus. 1993. p. 9-73.