The researcher-teacher in math education: a need for teacher training
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1618Keywords:
math education, teacher trainning, teaching practices, researcher-teacherAbstract
University teaching and research have been experiencing continuous changing. Such changes were originated in the emergent and urgent need for a Science socio-cognitive dialogue for its integration with social, cultural and political contexts. Science's transformation process works out profound changes in Education. It is necessary to reflect upon such changes taking into consideration the investigative character of teaching. We chose to focus our discussion on University Math Teaching Major as we believe that this type of trainning must articulate an investigative spirit - inherent to education - with reality. We expect that Math teachers' trainning consider cognitive processes generated in Society and Culture where Math is produced. Thus, University Professors must develop educational strategies to stimulate the investigative spirit promoting teaching practices that aid students' cognitive developmentReferences
ALLÈGRE, Claude. Deus e a ciência. Bauru, SP: Editora da Universidade do Sagrado Coração,- EDUSC, 2000.
BRUN, Jean. (Org.) Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.( Coleção Horizonte Pedagógicos).
BRUTER, Claude-Paul. Compreender as matemáticas. As dez noções fundamentais. Lisboa: Instituto Piaget, 2000. Coleção Ciência e Técnica.
D’ AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996. (Coleção: Perspctivas em Educação matemática).
D’ AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999. (Coleção: Papirus Educação).
MENDES, Iran Abreu. Matemática e Investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. Natal: flecha do tempo ( No prelo).
MENDES, Iran Abreu. Ensino da Matemática por atividades: uma aliança entre o construtivismo e a história da matemática. 283 p. Tese (Doutorado em Educação)- Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal , 2001.
MENDES, I. A. Modelagem matemática como suporte metodológico em cursos de formação de professores. Monografia apresentada no curso de Especialização em Ensino de Ciências e Matemática. Belém/PA:UFPA,1995.
PIMENTEU, Maria da Glória. O professor em construção. Campinas: Papirus, 1993. (Coleção: Magistério,formação e trabalho pedagógico).