Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1620Keywords:
math education, narrative investigation, research, teacher trainingAbstract
This is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processesReferences
Aragão, R.M.R. A investigação narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. Trabalho apresentado no II G8 Formação de Professores na 27º Reunião Anual da ANPED, Caxambu- MG, novembro 2004.
Aragão, R.M.R. A investigação narrativa no âmbito da história oral de ações escolares de ensino e de aprendizagem em aulas. Trabalho apresentado no III Congresso de Produção Cientifica da UMESP, São Bernardo do Campo, 2003.
Aragão, R.M.R. de e Shenetzler, R.P. Importância. Sentido e contribuições de PESQUISAS para o Ensino de Química. In: Química Nova na Escola – PESQUISA. Nº 1. Maio de 1995.
Arroyo, M.G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis. RJ: Vozes, 2000.
Connelly, F.M. e Clandinin, D.J. Relatos de experiências de investigación narrativa. In: Larrosa, J. el allii. Déjame que te cuente – Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Alertes, S.A. de Ediciones, 1995.
Contreras, J. A autonomia de professores. São Paulo? Cortez, 2002.
Demartini, Z. B. F. Trabalhando com relatos orais. Reflexões sobre a pesquisa sociológica. Textos. Série 2, Nº3, 1999.
Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
Maldaner, O. A. A formação de grupos de professores-pesquisadores como fator de melhorias da qualidade educacional no ensino médio e fundamental. Trabalho apresentado no VII ENDIPE, Goiânia (GO), junho de 1994.
McEwan H, e Egan, K. ( compiladores). La narrativa em la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. ( 2ª . Ed. ampliada) Buenos Aires: Talleres Graficos Color Ef, 1998.
PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS, Vol. 1 Ministério da Educação, Secretária da Educação Fundamental. Brasília: 2001.
Sacristán, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.