The critic in the mathematics teaching

Authors

  • Marisa Rosâni Abreu da Silva Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v2i0.1628

Keywords:

mathematics teaching/learning, learning difficulty, speech

Abstract

The speech related to Mathematics is dispersed through voices and in the senses that students and teachers may have access, interfering in the Mathematics teaching/learning. This speech constituted a discourse memory, perpetuating itself through the subjects' statements, there we can find the possibility of resignifying It

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARUK, Stella. Insucessos e Matemáticas. Lisboa /Portugal: Relógio D' Água Editores, 1996.

BEAN, Dale. O que é modelagem matemática? Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, n. 9/10, p. 49, 2001.

GIARDINETTO, José Roberto Boettger. Matemática escolar e matemática da vida cotidiana. Rio de Janeiro: Editora Autores Associados, 1998.

KANT, Immanuel. Prolegómenos a toda a metafísica futura. Lisboa: Edições 70, 1987.

NIETZSCHE, Friedrich. Para além de bem e de mal. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os Pensadores)

PAIN, Sara. Aarte e a construção do conhecimento. Revista do GEEMPA, n. 1, p. 19-27, jul., 1993.

SILVEIRA, Marisa R. Abreu da. A interpretação da matemática na escola, no dizer dos alunos: ressonâncias do sentido de “dificuldade”. Porto Alegre: UFRGS, 2000. Dissertação (Mestrado).

WITTGENSTEIN, Ludwig. Da certeza. Lisboa: Edições 70, 2000.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Rio de Janeiro : Coleção Pensamento Humano, 1996.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre los fundamentos de la matemática. Madrid: Alianza Editorial, 1987.

Published

2006-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos