Epistemological foundations of STS relations in science education
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1648Keywords:
epistemology, STS relations, science teachingAbstract
We aim to discuss the epistemological foundations of the STS (Science, Technology and Society) relations present in issues considered socially relevant in science education. We believe that a major goal of science education in a STS approach is the development of the capacity of decision-making by students, thus contributing to their participation in society. Although there is a quest for change, research has shown that in schools, scientific knowledge is still presented to the students with the status of a knowledge superior to others, as being the absolute truth. As preliminary results, we point out that studies show a growing appreciation of STS studies, which indicates the need for exploiting knowledge in a broader sense, seeking to work in a science curriculum perspective whose logic of organization is structured in topics, with which science education contents are selected. However, the development of the STS approach in schools still remains a challenge as science and technology are addressed merely in an illustrative way, separated from the discussions of our time, in which we paradoxically live in constant contact with scientific and technological apparatuses. It is necessary to contrast the official views present in educational systems and provide sources of alternative visions for science education, seeking to move towards conceptions of science and its teaching concerning the twenty-first century topics, with which science education contents are selected. However, the development of the STS approach in schools still remains a challenge as science and technology are addressed merely in an illustrative way, separated from the discussions of our time, in which we paradoxically live in constant contact with scientific and technological apparatuses. It is necessary to contrast the official views present in educational systems and provide sources of alternative visions for science education, seeking to move towards conceptions of science and its teaching concerning the twenty-first centuryReferences
ARAGÃO, R.M.R. Compreendendo a Investigação Narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. 22ª Reunião Anual da ANPEd, Caxambu:2004.
ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
AULER. D. Enfoque ciência tecnologia sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, vol. 1, número especial, novembro de 2007.
AULER. D e DELIZOICOV. D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? . ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, Volume 03, Número 1 – Jun 2001.
ROSELI P. SCHNETZLER. Quimica . Nova, Vol. 25, Supl. 1, 14-24, 2002.
BACHELARD. G. A Filosofia do Não. São Paulo: Coleção abril Cultural. Coleção Os Pensadores, 1978.
BAZZO, W. A.; VON LINSINGEN, I; PEREIRA, L. T. V. (Eds). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade. Madrid: OEI, 2003. Capítulo 4: O que é Ciência, Tecnologia e Sociedade?
BRITO,D.L; SOUZA M.L e FREITAS, D. Formação inicial de professores de ciências e biologia: a visâo da natureza do conhecimento científico e a relação CTS. INTERACÇÕES NO. 9, PP. 129-148 (2008).
CARVALHO, W. L. P. Cultura científica e cultura humanística. 2005. Tese (Livre Docência) – Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira.
CHALMERS, A. F. O que é Ciência Afinal? Ed. Brasiliense, 1993.
COLL, C. e colaboradores. Os conteúdos na reforma: ensino aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências – fundamentos e métodos. São Paulo: Editora Cortez, 2002. Didáctica de las Ciências, Barcelona, pp. 2559-2562. In: http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-2559-2562.pdf.
FOUREZ, G. O método científico: a comunidade científica. In: A construção das ciências. São Paulo: UNESP, 1995, p.91-102.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GEHLEN, S.T, AUTH, M.A E AULER, D. Contribuições de Freire e Vygotsky no contexto de propostas curriculares para a Educação em Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências. Vol. 7 Nº1 (2008).
GONÇALVES, T. V.O. Ensino de Ciências e Matemática e formação de professores: Marcas da diferenças. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação – Campinas, SP, 2000.
MALDANER, O. A, ZANON, L.B, Situação de estudo: uma organização do ensino que extrapola a formação disciplinar de ciências, in: Educação em Ciências- Produção de currículos e formação de professores, Ed. Ijuí, 2004.
MONIZ DOS SANTOS, M.E.V. Desafios Pedagógicos para o Século XXI. Ed. Livros Horizonte, Lisboa, 1999.
MONIZ DOS SANTOS, M.E.V. Educação pela ciência e educação sobre ciência nos manuais escolares. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 1 Nº4 (2004).
SANTOS, P.G. F; OLIVEIRA, E.R e CORDEIRO, M.A.M. Inserção do enfoque CTSA em uma sala de aula eja através da abordagem temática. I Mostra de Atividades de Extensão da UNESP, USP, São Paulo, 2009. In: http://prope.unesp.br/xxi_cic/27_02030196100.pdf
SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 1-23, dez. 2002.
SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Desenvolvimento de atitudes e Valores, In: Química Nova na Escola, N° 20, NOVEMBRO 2004
SANTOS, W. L.P dos. e SCHNETZLER, R.P. Educação em Química: Compromisso com a cidadania. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2000.
SANTOS, W.L.P. Aspectos sócio-científicos em aulas de química. Tese (Doutorado), Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, 2002.
SOUZA, A.L e QUADROS, A.L. O lixo plástico: discutindo algumas concepções apresentadas por estudantes. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (XIV ENEQ). In: http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0203-2.pdf
TRIVELATO. S. L. F. Ensino de Ciências e o Movimento CTS (Ciência /Tecnologia/ Sociedade). In: 3ª Escola de Verão para professores de Prática de Ensino de Física, Química e Biologia. Coletânea, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1995.
RICARDO, E.C. Educação CTSA: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar. Ciência & Ensino, vol. 1, número especial, novembro de 2007.