The environment and the construction of meanings in elementary education
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1649Keywords:
environment, meaning construction, education proposalAbstract
Reflecting about the possibility of multiple meanings (the polisemy), parallel to the practices that bring the mecanism of repetition (paraphrase), we investigated which meanings students in school can understand under the framework of environment. Also, we analyzed how reading and writing may contribute for the construction of these different possibilities of meanings about environment. We adopted the French Discourse Analysis (DA) as a methodological and theoretical frame of work. In addition, under the influence of Science, Technology and Society (STS) studies, with a objective of a broader, more critical and reflexive approach for the concept of environment. Through of an education proposal, with the central theme of the environment, we developed, from the influence of media materials in the school context, activities that are related to the presence of an opening for polysemy in the classroom. We find that the paraphrase has become common in many activities, a sense of movement affiliation, in which, sometimes, the students have joined an environment with mainly natural features, sometimes with a social environment. Thus, the background provided by STS concomitantly with the arguments based in our teaching objectives, were able to disrupt this discourses dynamics throughout the course of these activitiesReferences
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto, 1996.
CARVALHO, A. M. P. O uso do vídeo na tomada de dados: pesquisando o desenvolvimento do ensino em sala de aula. Pro-posições, Campinas, SP, vol.17, n. 1(19), p. 5-13, mar. 1996.
CARVALHO, A. M. P. & LIMA, M. C. B. O falar o escrever e o desenhar na construção de conceitos científicos. In: ALMEIDA, M. J. P. M. de & SILVA, H. C. (orgs.). Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 183-206.
CASSIANI-SOUZA, S. Leitura e Fotossíntese: Proposta de Ensino numa Abordagem Cultural.2000.Tese (doutorado em educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
CASSIANI-SOUZA, S.& ALMEIDA, M. J. P. M de. Escrita no ensino de ciências: autores do ensino fundamental. Ciência e Educação. Bauru, SP, vol.11, n.3, p. 367-382, nov. 2005.
CASSIANI-SOUZA, S.; LINSINGEN, I.; PEREIRA, P. B. Repensando a formação de professores de ciências numa perspectiva CTS: algumas intervenções.. In: SEARA, I. C.; DIAS, M. F. S.; OSTETTO, L. E.; CASSIANI, S. (Orgs.). Práticas Pedagógicase Estágios: Diálogos com a Prática Escolar. 1a ed. Florianópolis, SC: Letras Contemporâneas, 2008. p. 85-102.
CASSIANI, S. &LINSINGEN, I. Formação inicial de professores de ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar, Curitiba, PR, n. 34, p. 127-147, 2009. Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/er/n34/08.pdf.
GIL PÉREZ, D. & VILCHES, A. La atención al futuro en la educación ciudadana. Posibles obstáculos a superar para su incorporación en la enseñanza de las ciências. In: SEMINÁRIO IBÉRICO CTS NO ENSINO DE CIÊNCIAS, III, 2004, Aveiro, Portugal. Coletânea perspectivas Ciência - Tecnologia – Sociedade na Inovação da Educação em Ciências. Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro, 2004. p. 01-15.
LANDER, E. ¿Conocimiento para qué? Conociemiento para quién? Reflexiones sobre La universidad y la geopolítica de los saberes hegemônicos. In: CASTRO-GOMEZ, S (Ed.).La reestruturacion de las ciencias sociales em America Latina. Bogotá, Colômbia: Centro Editorial Javeriano, Instituto Pensar, Pontificia Universidad Javeriana, 2000. p. 01-12.
LINSINGEN, I. Perspectiva Educacional CTS: um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino Online, Campinas, SP, v. 1, p. 01-16, nov. 2007. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/150/108.
LINSINGEN, I. & CASSIANI, S. Educação CTS em perspectiva discursiva: contribuições dos estudos sociais da Ciência e da Tecnologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), VIII, 2011, Campinas, SP. Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, SP: Unicamp, 2011. Disponível em 06/12/2012: http://adaltech.com.br/testes/abrapec/resumos/R1100-2.pdf.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso – Princípios e Procedimentos. 5ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2003.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
SANTOS, W. L. P. dos & MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS no contexto da educação brasileira. Ensaio - pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, MG, v. 02, n.2, p. 133-162, dez. 2002.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3ª ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1989.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3ª ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1989.