Teachers' trainning: a way for a social inclusion project

Authors

  • Terezinha Valim Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Ariadne Perez Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1653

Keywords:

environmental education, reflective teachers, community work

Abstract

A narrative research focuses on Environmental Education project towards reflective teachers' trainning. Work lasted for two semesters and came to conclusion when teaching practices were taken to basic schooling institutions in the outskirts of the city of Belem, State of Para, Brazil. University students in trainning wrote reports indicating which elements were most perceived and valued as well as which meanings were attributed to practices in the classroom. Study observed four categories of analysis: the role of a more experienced professional partner; feelings experienced by those involved in the reseach; meanings attributed to the experience; and developments and difficulties observed throughout. Analysis identified the construction of a new trainning culture; problems in teaching career; production of professional knowledge; and reflective attitudes

Author Biographies

Terezinha Valim Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Instituto de Educação Matemática e Científica

Ariadne Perez, Universidade Federal do Pará

Instituto de Educação Matemática e Científica

References

ALARCÃO, I. (org). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996.

CARR, W. & KEMMIS, S. Teoria Crítica de la Enseilanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988.

CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D.J. Relatos de Experiência e Oinvestigación Narrativa . In: LARROSA, J. (org). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

DEWEY, J. How we think. Boston, Heath & Co. Publishers, 1910 apud ALARCÃO, I. (org.). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Editora Lda Portugal, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GARCÍA, C. M. A Formação de Professores: Novas perspectivas baseadas na Investigação sobre o Pensamento do Professor. In: NÓVOA, A. (org). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

GONÇALVES, T.V.O. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: - marcas da Diferença. São Paulo/Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000.

GONÇALVES, T.O. Formação e Desenvolvimento Profissional Formadores de Professores: o caso dos Professores de Matemática da UFPA.. São Paulo/ Campinas: UNICAMP (Tese de Doutorado), 2000.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995.

IMBERNÓN, F. Laformacióny el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional Barcelona: Ed. Graó, 1994.

MORAES, R. A Educação de Professores de Ciências: uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre, UFRGS, 1991. (Tese de Doutorado).

NÓVOA, A. (org). Vidas de Professores. Lisboa: Ed. Porto, 1995.

SCHÓN, D. A. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diselio de la enseilanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: •Paidós, 1992.

Published

2005-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos