A theoretical contribution of the use of the STS approach in science teaching

Authors

  • Fábio Lustosa Souza Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1656

Keywords:

STS, teacher education, chemistry education

Abstract

The use of STS approach in science teaching has contributed positively to the civic education of the students, because it allows a better understanding of the variations of the social dynamics caused by scientific and technological advances. This article intends to offer, and at the sametime, to awaken in theteacher educators of licentiateship in Chemistry from the Federal Institute of Education of Maranhão (IFMA), the possibility of appropriation of a differentiated instructional approach, and and thus contribute to a reflection of their teaching practice, allowing the training of future teachers with a more interdisciplinary and contextualized vision of this area of scientific knowledge

References

ACZEVEDO, J. A. (1996). Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciências a través de CTS. Borrador, 13, pp. 26-30. En línea en Sala de Lecturas CTS+I de la OEI. Recuperado em 11/09, 2010, de www.campusoei.org/salactsi/acevedo2.htm.

AULER, D. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, 5 (1), 1-16, 2003. www.fae.ufmg.br/ensaio/v5_n1/516.pdf.

TARDIFF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. Vozes, 2002.

CARVALHO, Anna M. Pessoa, PERES, Gil Daniel. Formação de Professores de Ciências. 8. ed. São Paulo Cortez, 2006.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para a pratica educativa. São Paulo: paz e terra, 1996.

GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHERDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 129-150.

LIB NEO, J. C. (2005). As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIB NEO, J. C.; SANTOS, A. (orgs). A educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade, p. 19-62. Campinas, SP: Alínea.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio (Org). Os Professores e sua Formação. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química: professor/pesquisador. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

MORTIMER, E. F.; Santos, W. L. P. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência -Tecnologia -Sociedade) no contexto da educação brasileira. Disponível em: www2.ufpa.br/ensinofts/artigos2/wildsoneduardo.pdf. Acesso em: 16 agosto de 2011.

SANTOS, W. L. P e SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Editora Unijuí, 2000.

SCHON, Donald A. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In: A. Nóvoa (Eds.). Os professores e a sua formação, (pp. 115-138). Lisboa: Ed. Dom Quixote.

VIEIRA, R. M. & MARTINS, I. P. (2004) Impacto de um programa de formação com uma orientação CTS/PC nas concepções e práticas de professores. In I. P. Martins; F. Paixão & R. M. Vieira, Perspectivas Ciência-Tecnologia-Sociedade na Inovação da Educação em Ciência. (pp. 47-55) Aveiro: Universidade de Aveiro.

ZEICHNER, K. M. (1993). A Formação Reflexiva de Professores: Idéias e Práticas. Lisboa: Educa.

Published

2012-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos