A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1659Keywords:
science teaching, teacher education, action communicative, socio-scientific issuesAbstract
The objective of this paper is to present a theoretical proposal for the training of teachers of mathematics and science at the interface of communicative action and socio-scientific issues. In this paper we argue for the need for a continuous training of teachers if we are to be interested in developing the scientific training of students from the public school system. To form communicatively competent students, by the end of schooling, becomes necessary the training of argumentatively competent teachers. Therefore, we believe that the theory of communicative action by Jurgen Habermas, will cooperate to this end.References
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997. 270 p.
GUIMARÃES, Márcio Andrei. Raciocínio informal e a discussão de questões sociocientíficas: o exemplo das células-tronco humanas. 2011. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.
HABERMAS, J. Racionalidade e Comunicação. Lisboa: Edições 70, 2002.
HABERMAS, J. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa I. São Paulo. Martins Fontes 2012 a.
HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa II. São Paulo. Martins Fontes 2012b.
LONGHI, A. A ação educativa na perspectiva da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas: uma abordagem reflexiva. 2005 Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de Campinas, Campinas, 2005.
MÜHL, E. H. Habermas: ação pedagógica como agir comunicativo. Passo Fundo: UPF, 2003.
RATCLIFFE M.; GRACE M. Science education for citizenship: teaching socioscientific issues. Maidenhead: Open University Press, 2003.
SADLER, T., ZEIDLER, D. Patterns of Informal Reasoning in the Context of Socioscientific Decision Making. Journal Research in Science Teaching. n.01, v.42. 2005.
SADLER, T. Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues: A Critical Review of Research. Journal Research in Science Teaching. n.05.v.41, 2004.
KOLSTO, S. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. International Journal of Science Education. v.85, n. 3, p. 291-310, 2001.
ULRICH, B.; GIDDENS, A.; LASH, S. Modernização Reflexiva: Política, Tradição e Estética na Ordem Social Moderna. São Paulo: UNESP, 1996.
ZEIDLER, D.; SADLER, D. T.; SIMMONS, L.M.; HOWES, V.E Beyond STS: A ResearchBased Framework for Socioscientific Issues Education. International Journal of Science Education. v.89, n.3, p. 357 – 377, 2005.
ZEIDLER, D.; KEEFER, M. The Role of Moral Reasoning and the Status of Socioscientific Issues in Science Education. In: ZEIDLER, D. (Org.) The Role of Moral Reasoning on Socioscientific Issues and Discourse in Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwe
BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L.(Orgs.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. (Biblioteca do Educador Matemático, Coleção SBEM, v. 3).
BIOTTO FILHO, D. O Desenvolvimento da matemacia no trabalho com projetos. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filhos, Rio Claro, SP, 2008.
COSTA, D. E. et al. O projeto PIBID e o desenvolvimento de ações relacionadas às práticas de ensino e a interdisciplinaridade na educação matemática. Anais do XV ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: políticas e práticas educacionais, Belo Horizonte, 2010. CD-ROM.
D'AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005. (Coleção perspectivas em Educação matemática). r Academic Publishers, 2003, p. 07 – 40.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 5. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. In: Zetetiké. Campinas, SP, Ano 3, n. 4, 1995.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2006.
HERNÁNDEZ F.; VENTURA M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.