Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach

Authors

  • Aline Andréia Nicolli Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Eduardo Fleury Mortimer
  • Itamar Miranda da Silva

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v8i16.1664

Keywords:

science teaching, cycle of life, death

Abstract

This article presents reflections of a study designed to propose the conceptual profile of death and identify aspects of the pedagogical approach of the cycle of life, in Science Teaching. We discuss, in particular, aspects on the following question: What are the possibilities of transforming the concept of death into a school concept, through the pedagogical approach of the cycle of life, in science teaching? The subjects involved were students from two classes of the seventh grade, of elementary education, attending science classes in a public school located in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the collected data allowed to perceive that the pedagogical approach of the cycle of life unit dramatically changed the way students talk and think about the cycle of life and the death

References

BAKHTIN, M.Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981, 1986, 2003.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem.Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

COUTINHO, F. A construção de um perfil conceitual para a vida.2005. 183f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.

EL-HANI, C. N.; MORTIMER, E. F. Multicultural education, pragmatism and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 2, p. 657-687, 2007.

HOLQUIST, M. The dialogic imagination.Austin: University of Texas Press, 1981.

MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa social:teoria, método e criatividade. 9.ed. São Paulo: Vozes, 1998.

MORTIMER, E. F. Construtivismo, mudança conceitual e o ensino de ciências: para onde vamos? In: investigações em ensino de ciências. 1:20-39, 1996.

MORTIMER, E. F. Perfil conceptual: formas de pensar y hablarenlasclases de ciencias. Infancia Y Aprendizaje, 24 (4): 475-490, 2001.

SILVA, F. O perfil conceitual para a vida:ampliando as ferramentas metodológicas para sua investigação. 2006. 160f. Dissertação(Mestrado em Educação em Ciências) ? Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

Published

2012-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos