Formative experience mediated by virtual learning environment: science and mathematics teachers’ education in the amazon region

Authors

  • France Fraiha Martins Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Terezinha Valim Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v8i16.1665

Keywords:

virtual learning environment, mathematical and scientific education, teachers education

Abstract

This article reports results of a qualitative research, in the narrative modality. We investigated the formative experiences of teachers of Mathematics and Science through distance learning in the Amazon region, experienced in a course through the Virtual Learning Environment (VLE). We investigated under what conditions this education experience was a catalyst for teachers’ reflections on the Amazonian context of teaching science and mathematics. By using Discursive Textual Analysis some categories e merged: graduating in the Amazon region: obstacles and confrontations; AVA and Technologies: meaning (s) of the education experience and the impact of the experience in the perceptions of teachers’ practices and training. The analysis of the results reveals the obstacles to the training in this context. The dynamics experienced by the use of VLE technologies and of the teachers reverberated methodological insights regarding the use of technology in teaching practices, indicating also the VLE as an alternative of (self) education on the Amazon reality

References

ALMEIDA. M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p.327-340, jul-dez. 2003.

ALMEIDA. M. E. B. A construção compartilhada de significados em projetos de educação a distância. In: VALENTE, A; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.

ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. revista ciência da informação. V.29. n2. Brasília mai/ago. 2000.

CONNELLY, F. M. CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (Org.) Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa e educación. Barcelona: Alertes, 1995.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Centro de formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988.

FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

FIORENTINI, D. NACARATO, A. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matematica: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, Campinas: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (Coleção Leitura).

GREEN, B. BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, T.T (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época)

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MEIRELLES, J. O livro de ouro da Amazônia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

MOITA, M. C. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Lisboa: Porto, 2000.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 10 ed. Campinas: Papirus, 1997 (Coleção Práxis).

MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, B. S. Um Discurso sobre as Ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, A. S. S. Formação continuada de professoras de infância no Baixo Tocantins: concepções de criança [infância] e interdisciplinaridade. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2005.

Published

2012-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos