Epistemological foundations of social representations in dissertations in the area of science education, in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v8i16.1667Keywords:
epistemological research, social representations, science educationAbstract
In this article we aim to discuss the epistemological foundations underlying the research on social representations in the area of Science Education. For this we searched for academic work (theses and dissertations) in sites of Brazilian Graduate Programs in Science and Mathematics Education, defended between the years 2006 and 2010. We examined 04 dissertations and found that the research is based on the ramifications of social representations theory and anchored in the levels of phenomenological studies, by discussing objects represented by social groups, and meta-theoretical, by making dialogue elements from other theoriesReferences
ABRIC, J.C. Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1994.
ABRIC, J.C. A abordagem estrutural das representações sociais. Tradução de Pedro Humberto Faria Campos. In: Moreira, A. S. P. e Oliveira, D. C. (orgs.). Estudos interdisciplinares de representação social. Goiânia, AB, 1998.
ARRUDA, A. Teoria das Representações Sociais e Teoria de Gênero. Cad. Pesquisa, n. 117, São Paulo, 2002.
BARBOSA, R. G. A teoria das representações sociais para estudo das concepções docentes no ensino da física em nossas escolas: a física newtoniana. Maringá: [s.n], 2007 (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Maringá/PPG em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática.
CASTRO, S. M. V. Representação social de ciência de estudantes do ensino fundamental da rede municipal de Belém. Belém: [s.n], 2004 (Dissertação de Mestrado). UFPA / NPADC.
GUARESCHI, P. A. “Sem dinheiro não há salvação”: ancorando o bem e o mal entre os neopentecostais. In: GUARESCHI, P. A.; JOVCHELOVITCH, S. (Orgs.). Textos em representações sociais. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
HENRY, John. A Revolução Cientifica: e as Origens da Ciência Moderna. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges – Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1998. JODELET, D. "La Representación Social: Fenómeno, Concepto e Teoria". In: MOSCOVICI, S. (Org). Psicologia Social. Buenos Aires: Paidós, 1986.
JODELET, D. A alteridade como produto e processo psicossocial. In: ARRUDA, A. (Org.). Representando a Alteridade. 2ª Ed. Petrópolis, 1998.
MARKOVÁ, I. Dialogicidade e Representações Sociais: as dinâmicas da mente. Trad. Hélio Magri Filho. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2006.
MARTINHO, L. R. e TALOMONI, J. L. B. Representações Sobre Meio Ambiente de Alunos da Quarta Série do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, v. 13, n. 1, p. 1-13, 2007.
MORIN, E. O Método IV – As idéias: A natureza, Vida, Habitat e Organização. Lisboa, 1990.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
OLIVEIRA, F.O. & WERBA G.C. Representações sociais. In: STREY, M.N. (et al.) Psicologia Social Contemporânea: livro texto. 11ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SÁ, C.P. Representações Sociais: o conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, Mary Jane (ORG). Conhecimento no Cotidiano: As representações sociais na perspectiva da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1993.
SÁ, C.P. Núcleo Central das Representações Sociais. São Paulo, Vozes, 1996.
SÁ, C.P. A construção do projeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
SANTOS, A. G. Representações Sociais do Ambiente por Professores e Estudantes em Diferentes Contextos Educacionais. /Orientadora: Maria de Fátima Vilhena da Silva – NPADC/UFPA - Belém, 2010. (Dissertação de Mestrado).
SCHAFER, D. Z. Representações sociais de alunos universitários sobre o termo "ORG NICO": [s.n], 2007 (Dissertação de Mestrado). USP/ Institutos de Física, Química, Biociências e à Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.
SILVA JUNIOR, A. G. Representação Social do conceito de Tempo nos Licenciandos da UFRPE: [s.n], 2006 (Dissertação de Mestrado). UFRPE/PPG em Ensino das Ciências.
SPINK, M. J. (ORG) Conhecimento no Cotidiano: As representações sociais na perspectiva da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1993.
VERGÈS, P. L’évocation de l’argent: une méthode pour la définition du noyau central de la représentation. Bulletin de Psychologie, 45, p. 203-209, 1992.
XAVIER, Roseane. Representação social e ideologia: conceitos intercambiáveis? Recife: PPGS/UFPE. Texto mimeografado, 2002.