Thematic tracks in the construction of learning

Authors

  • Denise Westphal
  • Edson Roberto Oaigen Universidade Luterana do Brasil- ULBRA

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v2i0.1675

Keywords:

thematical tracks, environmental education, learning-teaching

Abstract

This article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planning

References

BARROS, Marlene Pagliaroni Becker de. Aprendizagem Ambiental: Uma Abordagem para a Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2002.

BRINKER, Jocelei Maria de Oliveira Pinto. Possibilidades de Ensino e Aprendizagem de Ciências Biológicas a partir de situações existentes numa Trilha ecológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de Caxias do Sul, junho de 1997.

BRITO, Maria Inês Rubin. Globalização e Meio Ambiente: Desafios para a Educação Ambiental. Cruz Alta-RS: Monografia de Pós-Graduação da Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, 2003.

CARVALHO, Gilvan Artur de. Desenvolvimento, implementação e avaliação programa de Educação Ambiental a campo escolas de 1º e 2º graus. Florianópolis-SC: Universidade Federal de Santa Catarina - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção Gestão da Qualidade Ambiental, 2001.

FELDMANN, Fábio. A importância do meio ambiente na construção da cidadania. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.

FERREIRA, A. B. de H. Novo Dicionário da Língua a Portuguesa. 3 ed. Rio de Curitiba. Editora Positivo. 2004.

MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, E.P.U., 1999.

FLACK, Vânia Lígia. A qualidade do ar no ambiente e a Educação Ambiental na Escola. Monografia de Especialização. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004.

GRAFF, Diva Helena Licht. A Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004.

GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A Conexão Necessária. Campinas SP: Papirus, 1996.

GUARIM, Vera Lucia M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Prefácio do Prof. Dr. Ozório José de Meneses Fonseca: Guiabá: UFMT, 2002.

KLOCKNER, Karen Silvia Salles Silva. Algumas Diretrizes para Programas de Treinamento, Conscientização e Competência no mbito se Sistemas se Gestão Ambiental. Florianópolis SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.(org.) Sociedade e Meio Ambiente. São Paulo: Cortez, 2000.

MELO, Margarete Siqueira de. Educação Ambiental: Relação Teoria e Prática. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2003.

OAIGEN, Edson Roberto. Atividades Extraclasse e não-formais: uma política para a formação do pesquisador. Tese de Doutorado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria UFSM, 1995.

OLIVA, Jaime Tadeu. A Educação Ambiental no Ensino Formal. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.

OLIVEIRA, Elísio Márcio de. Educação Ambiental uma possível abordagem. 2ª ed. Brasília: Ed. Ibama, 2000.

REGHIN, Jaqueline Ribeiro Bom. A Avaliação da Percepção Sobre Educação Ambiental Entre Os Acadêmicos De Um Curso De Nível Superior. Florianópolis-Sc: Universidade Federal De Santa Catarina Ufsc, 2002.

SARAIVA, Luciana Martins. Proposta Metodológica de Aplicação da Revisão pelos pares como Instrumento Pedagógico para a Educação Ambiental. Florianópolis - SC: Tese de Pós Graduação em Engenharia de Produção, 2002.

SATO, Michele. Relações multifacetadas entre as disciplinas. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.

SERRANO, Célia (org.) 2000. A Educação pelas Pedras. São Paulo: Chronos. (Coleção Tours).

SIMSON, Olga Rodrigues de.; PARK, Margaret Brandini.; FERNANDES, Renata Sieiro (org).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas-SP: Editora da Unicamp /Centro de Memória, 2001.

ZANINI, Dulce Maria. Meio Ambiente na Educação: uma Temática em Transversalidade no Ensino Fundamental. Florianópolis Sc: Universidade Federal de Santa Catarina, 2001.

Published

2006-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos