Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices

Authors

  • Rafaela Lebrego Araujo Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Terezinha Valim Oliver Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v8i15.1680

Keywords:

narrative research, teacher education, environmental knowledge

Abstract

In this paper, we focus on one specific part of a research, presenting here the discussion of the axes of analysis on environmental knowledge of teachers from the early years of elementary school working on three non-urbanized islands of the city of Belem, Para. This is a qualitative research, in the narrative approach, whose data analysis was implemented through discursive textual analysis. We investigated environmental problems experienced by teachers in the unique context of non-urbanized islands where they live and work and the practical environmental knowledge that emerge from the reports of their teaching practices. We used semi-structured interviews, from questions that provoke free narrative. We consider that environment practical knowledge that is based on the valorization of the natural environment, on the development of environmental education actions from the perception of the problems observed, with the goal of intervening in the context and form social-environmentally critical students, as the foundation for the practice of environmental education teachers of the islands studied

References

ANDRADE, E. O. de. Constituir-se professor nas ilhas de Belém: ensinando e aprendendo matemática. Belém, 2007. Dissertação de mestrado, Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará.

BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com Histórias de vida de Professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002.

CAPRA, F.. A teia da vida. São Paulo: editora Cultrix, 1996.

CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (org.) Déjame que te cuente. Ensaios sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Alertes, 1995.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 17-34.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GUIMARÃES, M.. Ambiente como realidade complexa.In: ARAUJO, M. L. ; SILVA, M. L. da (orgs). Múltiplas falas, saberes e olhares: os encontros de educação ambiental no estado do Pará. Secretaria Executiva de Ciência, Tecnologia e Meio Ambiente. Belém: SECTAM, 2005.

GUIMARÃES, M. (org.). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 ( Coleção Papirus Educação)

LAPO, F. R. Dos bancos de escola à cadeira de professora. In: BUENO, B.; CATANI, D. B.; SOUSA, C.P. (org.). A vida e o ofício dos professores.São Paulo: Escrituras Editora, 1998.

LEME, T. N. conhecimentos práticos dos professores e sua formação continuada: um caminho para a Educação Ambiental na escola. In: GUIMARÃES, M. (org). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 – Coleção Papirus Educação.

MARTINS, A. K. A. A ruralidade da ilha de Cotijuba: um olhar etnográfico. Lato & Sensu, Belém, v. 4, n. 1. p. 3-5, out, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva.Ijuí: Unijuí, 2007.

PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS. Meio ambiente e saúde. Secretaria de Educação fundamental – Brasília: 1997.

RODRIGUES, D. S. S. & JUNIOR, W. P. da M. Formação histórica de São Domingos do Capim. In: Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém, Pará: CSSE – UEPA, 2004.

SANTANA, A.R. de. O ambiente no olhar de alunos em diferentes momentos de escolarização. Belém, 2004. Dissertação de Mestrado. Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará.

Published

2011-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos