Teacher education and the information and communication technology competencies: A study on which computer resources these professionals use in preparing their didactic material

Authors

  • Liliane da Silva Coelho Jacon Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Josefina Barrera Kalhil

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v8i15.1682

Keywords:

teachers trainers, competence in ICT, pedagogical teaching materials

Abstract

The academic literature suggests that most of the teacher educator shave not had the opportunity to habilitate themselves to the incorporation of ICT in the educational context. In order to incorporate the information and communication technologies — ICT —in a pedagogical way that results in real modification in the teaching/learning process, it is necessary to rethink the practices of teacher trainers in the preparation of future teachers. Thus, this article discusses how teacher trainers employ ICT in their academic affairs. In order to understand them and know them better, we did a literature search on the profile of the teacher trainer. There is also a survey about proposals and projects of standards of competence in ICT in teacher education programs. If there are proposals and/or policies for validation, adoption and application of standards of competence in ICT in initial teacher training programs, this implies the need for an approximation with the trainers (teachers of future teachers) to ensure that the standards of competence are gradually included in these programs. It also presents a qualitative survey, whose data were obtained through a questionnaire among the trainers of teachers from licentiateships and bachelor courses in physics and chemistry at the Federal University of Rondônia. The objective of this research was to identify which are the forms of access and ways of using IC' in the process of preparing instructional materials for pedagogical support. The research reveals that the professors of the Federal University of Rondônia have high academic qualifications, have personal computers which they carry to work and, especially, that they use diverse modalities of computer programs to develop their educational courseware

References

Alves, Amália Cardoso; Oliveira, Wenderson Silva Marques de. A formação do professor do ensino superior. In: www.faculdadeatenas.edu.br/arquivos/NucleoIniciacaoCiencia/RevistaCientifica/REVISTACIENTIFICA2010/13AFORMACAODOPROFESSOR.pdf. Acessado em 14/nov./2011.

Bastos, Maria Inês. O impacto das TICs na educação: o desenvolvimento de competências em TIC para a educação na formação de docentes na América Latina. Org. Unesco. OREALC. Brasília. abril 2010.

Echeverría, A.R.;Benite, C.R.M.; Benite, A.M.C. A pesquisa na formação de formadores de professores: em foco, a educação química. Revista Química Nova na escola. Vol.32, nro.4, novembro/ 2010. pp.257-266.

Gabini, W.S. & Diniz, R.E. da S. Os professores de química e o uso do computador em sala de aula: discussão de um processo de formação continuada. Revista Ciência & Educação. v.15, n.2, p.343-358, 2009.

GIL-PÉREZ, D.; CARVALHO, A. M. P. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez Ed., 1993.

Krasilchick, Miriam. Formação de professores e ensino de ciências: tendências nos anos 90. In: Menezes, L.C. (org.) Formação continuada de Professores de Ciências: Nupes, 1996, pp.135-140.

Mello, R.M.A.V.de & Oliveira, A. de M. A didática do ensino superior no processo de formação pedagógica nos cursos de pós-graduação da UFV e UFMG. In: Formação docente para o ensino superior. VIII Congresso estadual paulista sobre formação de educadores. Águas de Lindóia/SP Unesp. De 25 a 29 de setembro de 2005. P.63-70.

Mizukami, M.das G.N. & Ferenc, A.V.F. Formação de professores, docência universitária e o aprender a ensinar. In: Formação docente para o ensino superior. VIII Congresso estadual paulista sobre formação de educadores. Águas de Lindóia/SP Unesp. De 25 a 29 de setembro de 2005.p.3-11.

Neuenfeldt, Manuelli C. Formação de professores para o ensino superior: reflexões sobre a docência orientada.In: www.ufsm.br/gpforma/2senafe/PDF/019e5.pdf. Acessado em 15/novembro/2011.

Pachane, G.G. Programa de estágio e capacitação docente: a experiência de formação de professores universitários na Unicamp. In: Formação docente para o ensino superior. VIII Congresso estadual paulista sobre formação de educadores. Águas de Lindóia/SP Unesp. De 25 a 29 de setembro de 2005. P.12-21.

Pimenta, Selma Garrido e ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. 3ed. São Paulo: Cortez, 2008 (Coleção Docência em formação)

Richit, Adriana. Apropriação do Conhecimento Pedagógico-Tecnológico em Matemática e a Formação Continuada de Professores. Tese de doutorado. Unesp, Rio Claro, SP. 2010. Orientador: Marcus Vinicius Maltempi.

Silva, Rejane M.G. da & Ferreira, Talita. Formação inicial de professores de química: identificando as necessidades formativas. In: www.pesquisa.uncnet.br Centro de pesquisa UnC - Universidade do Contestado – Concórdia/SC. Acesso em 10/maio/2012.

Silva, C.S. da & Oliveira, L.A.A.de Formação inicial de professores de química: formação específica e pedagógica. . In: Ensino de Ciências e Matemática I: temas sobre formação de professores. org. Roberto Nardi. p.43-57, Editora Unesp. Bauru/SP, 2009.

Published

2011-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos