Teachers’ knowledge manifested on the practice of environmental education (EE): The conceptions of two elementary school teachers at a public school in Marabá/Pa

Authors

  • Luana Pinheiro Lima Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Sandra Cristina Lima Silva
  • Marcos Guilherme Moura Silva

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v7i0.1696

Keywords:

teachers' knowledge, environmental education, school

Abstract

We understand teachers' knowledge as being the set of knowledge and experience acquired by the teachers during their professional career and applied in practice, thus constituting his identity as an educator. The environmental education has been characterized as a set of environmental activities and practices, which aims at raising awareness in society and solve environmental problems. To that end, this research aimed at investigating the teachers' knowledge base in the practice of Environmental Education (EE) and its development in a public school in the city of Marabá (PA). We conducted a qualitative research, obtaining information from semi-structured interviews conducted with two Elementary Education Science teachers who develop in their classes work geared towards environmental awareness of their students. The results show that although some knowledges are highlighted by the teachers, it remains necessary to provide a deeper theoretical study and courses that promote a continuing education so that the necessary knowledge to implement environmental education can be learned, developed and constituted in the educational process of each instructor, besides highlighting the importance of encouraging research among teachers in this area

References

AVANZI, M. R.Ecopedagogia. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BORGES, C. Saberes docentes: diferentes tipologias e Classificações de um campo de pesquisa. Educação & Sociedade, ano XXII, nº 74, Abril, 2001.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio ambiente e saúde. Brasília, MEC/ SEEF, 1997.

BRASIL, Lei nº 9795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial, Imprensa Nacional, 1999.

CARVALHO, M. P. Sentidos do saber e do fazer docente em Educação Ambiental: um estudo sobre as concepções dos professores. Anápolis: Centro Universitário, 2009.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

CUNHA, E. R. Os saberes docentes ou saberes dos professores. Disponível em http://www.nead.unama.br/prof/producao.asp?IDProf=102.Acesso em: 31 ago. 2011.

DIAS, B. C. 2011. Os diferentes níveis de abordagem em Educação Ambiental. In: Blog Educação Ambiental Crítica [online]. Disponível em: eacritica.wordpress.com/2011/05/16/osdiferentes-niveis-de-abordagem-em-educacao-ambiental/. Acesso em: 22 dez 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).

FIORENTINI, D; NACARATO, A. M.; PINTO, R. A. Saberes da experiência docente em Matemática e educação continuada. Quadrante: Revista teórica e de investigação. V.8. Revista semestral da associação de professores de Matemática de Portugal. Lisboa, Portugal,1999.

GADOTTI, M, Pedagogia da Terra. São Paulo: Fundação Petrópolis, 2000.

GAUTHIER, C. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí (RS): Unijuí, 1998.

GONÇALVES, T. V. e GONÇALVES, T.O. Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In Cartografia do trabalho docente (Org.) Corinta M. G. Geraldi; Dario Fiorentini e Elisabeth Pereira – Mercado das Letras: Campinas, SP,1998.

GUIMARÃES,M. Educação Ambiental Crítica. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, março, 2003.

LAYRARGUES, P.P.Apresentação: (Re) Conhecendo a educação ambiental brasileira.In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

LEFF, E. Saber ambiental. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MALHEIRO, J. M. S. 2011. Organização e Orientação do TAC (Trabalho Acadêmico de Conclusão). 117 p. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. Pará. 2011.

MUNHOZ, D. Alfabetização ecológica: de indivíduos às empresas do século XXI. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

OAIGEN, E. R. et al. Educação, Ambiente e Educação Ambiental: As concepções históricas e epistemológicas da sociedade atual. Canoas (RS): Universidade Luterana do Brasil, 2000.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. IN: PIMENTA,S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo (SP): Cortez, 2005.

PUENTES, R. V. AQUINO, O. F.; NETO, A. Q. Profissionalização dos professores: Conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar. Curitiba (PR). N.34, p. 169-184, 2009. Editora UFPR.

PRESTES, M. L. M. A Pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos, da escola à academia. 3 ed. São Paulo: Rêspel, 2008.

RUSCHEINSKY, A. Atores Sociais e Meio Ambiente. In: Identidades da Educação Ambiental brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, 2004.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis (RJ): Vozes, 2002.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, nº 1, vol. 57, febr.1987, p. 1-22.

Published

2011-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos