Conjugating, in mathematical modeling, the theme religion and some paradigmatic debates

Authors

  • Lênio Fernandes Levy Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Adílson Oliveira do Espírito Santo Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v6i0.1700

Keywords:

mathematical modeling, religion, paradigm

Abstract

This research aimed to make the students/subjects understand that there are inextricable influences between philosophy, especially the epistemological philosophy, and other cultural events, such as the mathematizing. As for mathematizing, aimed to insert the students at a process of teaching and learning guided by modeling their daily problems and/or their problems of interest, enphasizing the theme "Religion", which was chosen by the students themselves. In this modeling process, it became central the discussion (which pervades the epistemological/paradigmatic ambit) about the importance or not of the conjunction of disciplines conventionally classified as distinct. Finally, in the course of that modeling dynamic, we tried to encourage a student discussion about epistemological paradigms, about the opposition that exists, for example, between modernity and complexity

References

BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de modelagem matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p.161-174.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. A modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2000.

LEVY, Lênio Fernandes. A modelagem matemática no processo de ensino-aprendizagem e o conhecimento do conhecimento. In: Anais do II Encontro Paraense de Modelagem Matemática no Ensino. ISSN: 1982-8691. Belém, Pará, 2008.

LEVY, Lênio Fernandes; SANTO, Adílson Oliveira do. Primeiro passo para uma experiência de modelagem matemática. In: Anais da V Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática. ISBN: 978-85- 98601-15-1. Ouro Preto, Minas Gerais, 2007.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-pátria. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.

Published

2010-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos