Teachers' formation: in which dimensions they conceptualize themselves

Authors

  • Paula Ledoux Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Tadeu Oliver Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v6i0.1703

Keywords:

teachers' formation, changes, knowledge, dimension

Abstract

This article discusses the teachers' formation in their dimensions and was origined from the studies for the elaboration of a masters paper and investigate knowledge built in the process of inicial formation. The investigation happened with teachers — students of the mathematics course of UFPA. The analysis of this results had as a premise the identification of these knowledge, from what was related by the teachers — students of the research. The formation's dimensions is one of the aspects involved in this discussion, because it is a relevant theme in teachers' formation. The content that origined this text is insert in the second chapter, in which is insered the studies made by Placco (1999), Bolzan (2002), Freire (1991), Gil - Perez (2001), Fusari (1999), Ponte (1992), Tardif, Lessard e Lahye (1991), Gauthier (1998), above others that discuss about changing, knowledge and the dimensions of continuous teachers' formation

References

BOLZAN, Dóris Pires Veiga. Formação de Professores: Compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre, Mediação, 2002.

CONNEY, T. (1985), A beginning teacher’s view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Educacion, v. 16.

CUNHA, M.V.A. Educação dos Educadores: da escola nova à escola de hoje. Campinas, Mercado das Letras, 1995.

DELORS, Jaques. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XX. Cortez, 1996.

FIGUEIREDO, Luiz Cláudio. Revisitando as psicologias. Petrópolis, Vozes, 1996.

FREIRE, Paulo. A Educação na cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

FUSARI José Cerchi. Formação Continuada de Educadores na Escola e em outras situações. In Coordenador Pedagógico e Formação Docente. São Paulo, Loyola, 1999.

GAUTHIER, Clermort. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS, Unijuí,1998.

GONÇALVES, T. V. e GONÇALVES, T.O. Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In Cartografia do trabalho docente (Org.) Corinta M. G. Geraldi; Dario Fiorentini e Elisabeth Pereira – Mercado das Letras: Campinas, SP,1998.

GONÇALVES, T. O. A Formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de Matemática. Campinas, SP. 2000.

PERES, G. (1995). O pensamento prático do professor – a formação do professor como profissional reflexivo, in: NÓVOA, Antonio (org.) . Lisboa: Dom Quixote.

PERES, G. (1995). Competência e compromisso político na formação do professor de matemática. Temas e Debates (Blumenau), SBEM, n7, 1995.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. A Formação do Professor: Reflexões, Desafios, Perspectivas. In. Coordenador Pedagógico e Formação Docente. São Paulo, Loyola, 1999.

PONTE, J. da P. Concepções dos professores de matemática e processo de formação. Browr, M. et AL. In Educação Matemática: temas de investigação. Lisboa. Instituto de Inovação Educacional, 1992.

TARDIF, M., LESSARD, C., LAHAYE,L. Os Professores Face ao Saber: Esboço de uma Problemática do Saber Docente. Teoria e Educação, nº. 4. Porto Alegre: Pannonica,1991.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Rio de Janeiro: PUC, 1999.

THERRIEN, J. Uma abordagem para o estudo do saber da experiência das práticas educativas. In: Anais da 18ª Anped, 1995 (disq.).

ZEICHNER, Kenneth. Para além da divisão entre professor pesquisador e pesquisador acadêmico. Cartografia do Trabalho Docente: professor (a) pesquisador (a). Geraldi. G.; Fiorentini D.; Pereira, E.M.A. (Orgs). Campinas, SP. ALB. 1998.

Published

2010-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos