Mathematical language and communication: an interdisciplinary focus

Authors

  • Marisa Rosâni Abreu da Silveira Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v6i0.1705

Keywords:

natural language, mathematical language, communication, interdisciplinary

Abstract

This paper aims to suggest an interdisciplinary approach that seeks to a communication between student and teacher in the teaching and learning of mathematical language. This approach is treated from different point of view perspectives: the philosophical discusses the nature of mathematical object, the anthropological points to the relationship that provides the student with mathematical objects and their representations, the historic talks about the discourse that speaks of difficulty of mathematics, the psychological stresses the student's cognitive process when dealing with mathematical concepts, and discusses the semiotic representations of mathematical objects. Therefore, it is analyzed the implications of some features of mathematical language in the processes of teaching and their learning, and reflects on the role of communication in this process involving the following topics: the relationship between natural language and mathematical language, and the language games as a way of life for which there is communication between teacher and student

References

BARUK, Stella. Insucessos e Matemáticas. Lisboa / Portugal: Relógio D‟ Água Editores, 1996.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean C. A reprodução. Rio de Janeiro: Frontes Alves, 1992.

BOUVERESSE, Jacques. La force de la règle: Wittgenstein et l’invetion de la necessité. Paris: Les Éditions de Minuit, 1987.

CAVEING, Maurice. Le problème des objets dans la pensée mathématique. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2004.

CHAUVIRE, Christiane. Mathématique et Anthropologie chez Wittgenstein. França: 2004. 29 páginas. Disponível em: Acesso em: 20 julho de 2004.

CHEVALLARD, Yves. La transposicíon didáctica. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.

DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: Registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Berna: Peter Lang, 1995.

DUVAL, Raymond. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.) Aprendizagem em Matemática: registros de representações semióticas. São Paulo: Papirus, 2003, p. 11- 33.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FREGE, Gottlob. Sobre a justificação científica de uma conceitografia. São Paulo: Abril Cultural (Os pensadores), 1983.

GRANGER, Gilles-Gaston. Filosofia do estilo. São Paulo: Perspectiva, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

GRANGER, Gilles-Gaston. Pensamento formal e Ciências do homem I. Lisboa: Editorial Presença, 1975.

LIZCANO, Emmánuel. Imaginario colectivo y creación matemática: La construcción social del número, el espacio y lo imposible en China y en Grecia. Barcelona: Gedisa Editorial, 1993.

PANZA, Marco. Platonisme et intentionnalité. In: PANZA, M., SALANSKIS. J., L’objectivité mathématique: Platonismes et structures formelles. Paris: Masson, 1995. (p. 85- 109).

PIAGET, Jean. O Estruturalismo. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1974.

SILVA, Circe Mary Silva. Marco do Ensino Superior da Matemática no Brasil. TEMAS & DEBATES, Blumenau, n. 4, p. 31-39, 1994.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. A interpretação da matemática na escola, no dizer dos alunos: ressonâncias do sentido de “dificuldade”. Porto Alegre: UFRGS, 2000. Dissertação (Mestrado).

SILVEIRA. Marisa R. Abreu da. Produção de sentidos e construção de conceitos na relação ensino/aprendizagem da matemática. Porto Alegre: UFRGS, 2005 (Tese de doutorado).

UPINSKY, Arnad-Aaron. A perversão matemática. Rio de Janeiro: F. Alves, 1989.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Da certeza. Lisboa: Edições 70, 2000.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Gramática Filosófica. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Rio de Janeiro: Coleção Pensamento Humano, 1996.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre los fundamentos de la matemática. Madrid: Alianza Editorial, 1987.

Published

2010-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos