The looks above the environment in different moments of schooling
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v6i0.1706Keywords:
environment, conceptions, environmental educations, science educationsAbstract
In this narrative research, we aimed to characterize conceptions of environment of 181 students in the Fundamental Teach (5° and r grades), medium teach (3° grade) and at university (4° and the last semester of pedagogy), verifying possibles distinctions of complexity. The instrument applied was a questionnaire. The analysis of the answers noticed that conceptions of environment are social representations, because they are, at the same time, in the base of behaviors and interpersonal communication, exposing experiences and cultural values socially configured. We realized the predominant of two beliefs between the subjects, influenced by the scholar praxis and bay midia: the environment where I leave, I am and I'll go, the scene of interactions between the homo sapiens with himself and with other components of the environment; life manancial, source of the elements that ensure the existence. From those conceptions, it appears two categories: the universal environment, whose limits may extrapolate the land atmosphere, being plain with peace and harmony and configured by all the relations between many environmental members; the man's environment, product of our existence, fined by culture and technology. We noticed intense anthropocentrism in the subjects that find themselves privileged for being the especie capable of deciding the environment's destiny. Those may help both, environment education and science education, turned to the relations between us and the other environmental integrantsReferences
AMARAL, M.B. (Tele)natureza e a construção do natural: um olhar sobre imagens de natureza na publicidade. IN: OLIVEIRA, D.L. (org.) Ciências nas salas de aula. Porto Alegre: Mediação, 1997. p.83 a 96.
ARAGÃO, R.M.R. Uma interação fundamental de ensino e de aprendizagem: professor, aluno, conhecimento. In: Schnetzler, R.P. & ARAGÃO, R.M.R (orgs) Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Campinas, R.Vieira Gráfica e Editora Ltda. 2000. p. 82-98.
ARRUDA, A. Representações sociais e movimentos sociais: grupos ecologistas e ecofeministas do Rio de Janeiro. In: MOREIRA, A.S.P. & OLIVEIRA, D.C. (orgs) Estudos interdisciplinares de representação social. 2ª ed. Goiânia: AB, 2000. P. 71 a 86.
ATLAN, H. As finalidades inconscientes. IN THOMPSON, W.I. (org.) Gaia: uma teoria do conhecimento. São Paulo. Gaia. 1990. p.103 a 119.
BADIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BATESON, G. Os homens são como a planta: a metáfora e o universo do processo mental. In: THOMPSON, W.I. (org.) Gaia: uma teoria do conhecimento. São Paulo. Gaia. 1990. p.35 a 44.
BRASIL. Ministério do meio ambiente & Instituto Superior de Estudos da Religião O que o brasileiro pensa do meio ambiente. 2001b. (Pesquisa de opinião pública)
BOFF, L. Ecologia e espiritualidade. In: TRIGUEIRO, A. (org.) Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003a. (p. 34 a 43)
BOFF, L. Ethos mundial: um consenso mínimo entre os humanos. Rio de Janeiro: Sextante, 2003b.
BONOTTO, D.M.B. Conceitos e valores em educação ambiental: uma experiência com alunos que não conseguiam juntar área verde e cidade. Em www.rc.unesp.br/ib/cea/holos/MS-052000.htm. Visitado em 06/03/2003
CABRAL, M. C. R. O paradigma mecanicista e a educação ambiental nas diretrizes curriculares oficiais de ciências do estado do Pará. Campinas: Faculdade de Educação. UNICAMP, 2000. 121P. (Dissertação de Mestrado).
C MARA, I.G. Problema ou solução? In: TRIGUEIRO, A. (org.) Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003. p.158 a 169.
CAPRA, F. Alfabetização ecológica: o desafio para a educação do século 21. In: TRIGUEIRO, A. (org.) Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003. (p. 18 a 33)
CHINEN, J. O ambiente e o ensino de Ciências: a fala do professor como um dos elementos de sua formação continuada. São Paulo. Unicamp. Faculdade de educação. 1999. (Dissertação de Mestrado).
CHIZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991 (Biblioteca da educação. Série 1. Escola. V.16).
COIMBRA, J.A.A. O outro lado do meio ambiente. São Paulo: CETESB, 1985.
CRESPO, S. Uma visão sobre a evolução da consciência ambiental no Brasil nos anos 1990. In: Meio ambiente na idade mídia. In: TRIGUEIRO, A. (org.) Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003. p.58 a 73.
CURTIS, H. Biologia. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 1977.
DIAS, G. F. Os quinze anos da Educação Ambiental no Brasil. Em Aberto, Brasília, v.10, nº 49, Jan/Mar 1991. Págs. 3 a 14.
DUBOS, R.J. Um animal tão humano: como somos moldados pelo ambiente e pelos acontecimentos. São Paulo. Melhoramentos. Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.
FONTANA, K.B. et al. A concepção de meio ambiente de alunos do curso de pedagogia a distancia e a importância da mediação tecnológica – dificuldades e perspectivas. [Centro de Educação à Distância. Universidade do Estado de Santa Catarina. Brasil], 2002. Em virtual.udesc.br/html/artigos_professores/profs_ema.htm. Visitado em 20/04/2003
GONÇALVES, C.W.P. Os descaminhos do meio ambiente. 5ª ed. São Paulo. Contexto. 1996.
GUATTARI, F. As Três Ecologias. Campinas, SP: Papirus, 2001.
GUEDES, A. S. A representação mental e social do portador da síndrome da dependência do álcool. Revista do Centro Sócio-Econômico. Universidade Federal do Pará , v.1, nº1, jan./jun.2003 (Pág. 29 a 47)
GUIDO, L.F.E. Os meios de comunicação social e sua influência na representação de ambiente em alunos do ensino fundamental [Universidade Federal de Uberlândia]. Em www.clacso.edu.ar/~libros/anped/1603P.PDF. Visitado em 15/07/03.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental: no consenso um embate? Campinas, SP: Papirus, 2000.
KELLER, H. Três dias para ver. Núcleo de Informática Biomédica. Universidade Estadual de Campinas. Revista cérebro e mente. Nº 16 - 31. Dezembro 2002 – Abril 2003. Disponível em: www.epub.org.br/cm/home.htm. Visitado em 15/01/03
KLOETZEL, K. O que e meio ambiente. São Paulo: Brasiliense, 2002.
LEAKEY, R. A evolução da humanidade. São Paulo. Melhoramentos. 1981.
LUTZEMBERGER, J. Hipótese Gaia. “ A Terra é um ser vivo. [2001] Disponível em: www.arvore.com.br. Visitado em 13/03/2003.
MEYER, M. A. A. Educação Ambiental: uma proposta pedagógica. Em Aberto, Brasília, ano 10, nº 49, jan./ mar. 1991. (P. 41 a 56)
MOSCOVICI, S. A Representação social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
ODUM, E. Ecologia. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan S.A., 1988.
OKAMURA, C. As representações sociais do meio ambiente de professores de Educação Ambiental [Anais do 20º Congresso Brasileiro de Engenharia Sanitária e Ambiental–1999] www.saneamentobasico.com.br/materia/estudos/files/textos98/VI-079.doc. visitado em 20/03/2003
PENTEADO, H.D. Meio Ambiente e Formação de Professores. São Paulo: Cortez, 1997.
PIMENTEL, R.S.S. & BORDEST, S.M.L. A percepção ambiental das pessoas que ocupam as áreas próximas à foz do córrego Prainha. [Revista V.006 nº 010 Jul/Dez 1997. Universidade Federal de Mato Grosso. Brasil]. Em www.ufmt.br/revista/arquivo/rev10/percepcao_ambiental.html. Visitado em 20/04/2003
PURVES, W.K. et al. Vida, a ciência da Biologia.6.ed. Rio Grande do Sul: Artmed Editora, 2002.
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1996. Coleção Primeiros Passos.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2002. Questões de nossa época.
RICKLEFS, R.E. A Economia da natureza. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan S.A., 1996.
SANTANA, A.R. et al. O meio ambiente no pensar de alunos do ensino médio do NPI/UFPA. Anais da 55ª reunião anual da SBPC. Recife/PE. Julho de 2003. (Cd-rom) SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2003.
SAUVÉ, L. L’Éducacion Relative À L’Environnement: Une Diversité de Conceptions. In: Sauvé, L. Pour Une Éducacion Relative à L’Environnement. Montreal: Guérin, 1994. Cap.1. p. 9-37.
SAUVÉ, L. Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: Uma análise complexa. Em www.ufmt.br/revista/arquivo/rev10/educacao_ambiental_e_desenvolvim.html. Acesso em 20/04/2003.
THOMAS, K. O Homem e o Mundo Natural: Mudanças de Atitudes em Relação às Plantas e aos Animais, 1500-1800. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
THORNE, A.G. & WOLPOFF, M.H. A evolução multirregional dos seres humanos. Edição Especial Scientific American Brasil. Nº 2, Novembro de 2003 (Pág. 48-55)
TRIGUEIRO, A. O que o brasileiro pensa sobre meio ambiente. [2002] Em www.arvore.com.br Visitado em 13/03/2003.
TRIGUEIRO, A. Meio ambiente na idade mídia. In: TRIGUEIRO, A. (org.) Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003. p.74 a 89.
VERNIER, J. O Meio Ambiente. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus, 1998.
VIEIRA, L. Algumas considerações sobre o conceito de natureza e crise ecológica. [2001] em www.arvore.com.br Visitado em 17/05/2003.
WAGNER, W. Descrição, explicação e método na pesquisa das Representações Sociais. In: GUARESCHI, P.A. & JOVCHELOVITCH, S. (orgs.) Textos em representações sociais.2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. (Pág. 149 a 186)