Capital themes of distance education: We and between us the tail of teachers' formation

Authors

  • Rosália Maria Ribeiro de Aragão Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Sheila Costa Vilhena Pinheiro

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v6i0.1709

Keywords:

distance education, teachers' formation, capital themes

Abstract

This paper comunicates a research that is fruit of a qualitative and narrative investigation based on experiences during the discipline fundamentals of distance education, part of an especialization course of science and mathematics teachers. This discipline was developed by three teachers, including the researcher, in four classes of students-teachers of science and mathematics at fundamental teach, kids' education and inicial series. Between those subjects, only 5 (five) of one of each class, are subjects of this research, selected from the bigger level of frequency of reflexibility in their autobiography. In this investigation, we aimed to explain the knowledge produced during the formation process, giving reference to the construction of diferente practices of distance formation; the mobilization of these knowledges was accomplished through diaries and memories elaborated by the student — teachers, besides that, personal things written and registred in procesu during two cicles of five days, in the morning and in the afternoon. The data incide above the paradigm, change, for the importance that the subjects gave to diferent questions to the distance education, considering the relevance in the educational contexto nowadays. The analyse of those reveals lack of real situations, practical reflexions that influence authentic learning problems and the distance formation to mobilize the production of the knowledge related to the proposition of formative practices in distance education. Those problems related to Distance education is passive of being developed other possibilities, thorough this option that implie diferente conceptions in therms of perspective, formation and avaliation

References

ÁLVARES MÉNDEZ, J.M. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Tradução de Magda Schwartzhaupt Chaves. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ARAGÃO, R.M.R. de. Aspectos Teórico-Metodológicos Fundamentais para Compreender a Dimensão Processual do Ensino em Cursos Profissionais Universitários de Graduação. In: ARAGÃO, R.M.R. et. all. Tratando da Indissociabilidade Ensino-Pesquisa-Extensão. São Bernardo do Campo: UMESP, 2002.

BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas, SP: Autores Associados. 3ª ed., 2003.

CARNIATTO e ARAGÃO, I.;R.M.R. de. Investigação Narrativa: Uma Possibilidade para a Pesquisa em Ensino segundo o Paradigma da Complexidade. Anais do IV ENPEC. Águas de Lindóia, São Paulo, 2003.

CHAVES, S.N. A Construção Coletiva de uma Prática de Formação de Professores de Ciências: tensões entre o pensar e o agir. Campinas, SP. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2000. (Tese de Doutorado)

ESTEBAN, M.T. A Avaliação no Cotidiano Escolar. In: ESTEBAN, 2001. M.T. (Org.) Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 3ª ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ESTEVE, J.M. Mudanças Sociais e Função Docente In NÓVOA, 1998. A.(Org.). Profissão Professor. Portugal, Lisboa: Porto . 2ª ed., 1998.

FERRERAS, E.R. Presencia de la educación a distancia. Puerto Rico: Publicaciones Puertorriqueñas, 2001.

HOFFMANN, J.M.L. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: 24ª ed., 2005.

HOFFMANN, J.M.L. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação. 34ª ed., 2004.

IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez. 5ª ed., 2005.

LITWIN, E. Das Tradições à Virtualidade In: LITWIN, E. (Org.) Educação a Distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed. Tradução de Fátima Murad, 2001.

MANSUR, A. A Gestão na Educação a Distância: novas propostas, novas questões. In: LITWIN, 2001. E. (Org.) Educação a Distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed. Tradução de Fátima Murad, 2001.

McEWAN e EGAN, H., K. La Narrativa en la Enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Argentina: Amorrortur editores, 1995.

MONTEIRO, P. Expansão da EAD segue Tendência Mundial. Guia de Educação a Distância. Rio de Janeiro. Ano 2, nº 2, 2005.

MORAES, M.C. O Paradigma Educacional Emergente. Campinas, SP: Papirus. (Coleção Práxis), 1997.

MORETTO, V.P. Prova: um momento privilegiado de estudo — não um acerto de contas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MORIN, E. Epistemologia da Complexidade. In: SCHNITMAN, 1996.D.F. (Org.). Novos Paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artmed, 1996.

NISKIER, A. Educação a Distância: a tecnologia da esperança. São Paulo, SP: Edições Loyola. 2ª ed., 1999.

NÓVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. 2a. edição. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

OLIVEIRA, E.G. Educação a Distância na Transição Paradigmática. Campinas, SP: Papirus, 2003.

PEREZ GÓMEZ, A. O Pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. 2a. edição. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PRETI, O. Autonomia do Aprendiz na Educação a Distância: significados e dimensões. In: PRETI, 2000. O. (Org.) Educação a Distância: construindo significados. Cuiabá: NEAD/IE – UFMT; Brasília: Plano, 2000.

PRETI, O. Educação a Distância e Globalização: desafios e significados. In: PRETI, O. (Org.) Educação a Distância: construindo significados. Cuiabá: NEAD/IE – UFMT; Brasília: Plano, 2000a.

SACRISTÁN, J.G. A Avaliação no Ensino. In: SACRISTÁN e PÉREZ GÓMEZ, J.G. e A.I. Compreender e Transformar o Ensino. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SALINAS, D. Prova Amanhã!: a avaliação entre a teoria e a realidade. Tradução de Magna Schwartzhaup Chaves. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTOS, B.S. Um Discurso sobre as Ciências. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, 1995, A. (Org.) Os professores e a sua formação. Portugal: Lisboa, Publicações Dom Quixote. 2ª ed., 1992.

SIQUEIRA, E. 2015: Como Viveremos. São Paulo: Saraiva, 2004.

VASCONCELLOS, C. dos S. A avaliação e o desafio da aprendizagem e do desenvolvimento humano. Pátio, Ano IX, nº 34. mai/jul, 2005.

VASCONCELLOS, M.M.M. Avaliação e Ética. Londrina: UEL, 2002.

ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2010-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos