Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v5i0.1712Keywords:
environment, modeling, mathematics, changes, desingAbstract
The purpose of this paper is to present, through episodes, modifications made by the teacher during the interaction in the research environment, a state public school in the outskirts of Belem. Were analyzed four episodes, in which we see significant changes in his posture classroom. The episodes are meant to highlight these changes, which we believe are the interactions of the characters from the environment, the teacher with the teacher-researcher and it with his studentsReferences
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologias modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. Tese (Doutorado) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
GONÇALVES, T. O. A formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de matemática da UFPA. Campinas, SP, 2000. (Tese de doutorado).
HUETE, J. C. Sánchez; BRAVO, J. A. Fernández. O ensino da matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. PortoAlegre:Artemd, 2006.
MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves. Modelagem matemática no ensino - aprendizagem: ação e resultados. Belém: UFPA NPADC, 2005 (Dissertação, Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). http://www.ufpa.br/npadc/gemm/index.htm.
MORETI, Méricles Thadeu; SOARES, Maricélia; ARRUDA, Joseane Pinto de. O jogo das relações didáticas sob a influência dos projetos de trabalho. Zetetike- Cempem-FEUNI CAMP-V.11-N°.20- Julho/Dezembro de 2003- p.85-110.
MORETTO, Vasco Pedro. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula -3ª edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.