Overview of the Brazilian education: contributions to a policy based on evidence
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v5i0.1718Keywords:
higher education, high school, graduate, teacher education, educational policyAbstract
This article reports recent scenario of Brazilian Education (High School and Higher Education) by analyzing mainly data from the BILE (Brazilian Institute of Geography and Statistics), NISRE (National Institute of Studies and Research Educational Teixeira Anisio), CIHE (Coordination for Improvement Higher Education), NCSTD (National Council for Scientific and Technological Development) and their relationship with the educational policies of the country. Together, these data point to the need to increasingly invest in advanced training for teachers in order to make them able to face these times of lifelong learning and knowledge disposable. This is possible only if investments in integrated multi-and transdisciplinary educational research are able to stop the boxes of specialized disciplines, breaking the boundaries that define specialties and methodologiesReferences
A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Maria Inês de Freitas Petrucci dos santos rosa, Roseli Pacheco Schnetzler. , vol.9, nº1, 2003.
ANDERY, Maria Amália Pie Abib (et. al.). Para compreender a ciência: uma perspectiva história. 11ª Ed. Rio de Janeiro: espaço e tempo; São Paulo: EDUC, 2002.
As ciências da educação. Eric Plaisance, Gerard Vergnaud. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
A educação científica e a situação do mundo: um programa de atividades dirigido a professores Daniel Gil-Perez [et al]. , v.9, nº1, 2003.
A política de educação profissional no Governo Lula: um percurso histórico controvertido. Gaudêncio Frigotto [et al]. Educação e Sociedade, vol.26, nº92, Outubro/2005.
Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Iria Brzezinski, Elza Garrido. . Nº 18, Set –Dez, 2001.
ÁVILA, Vicente Fidelis de. Pressupostos para a formação educacional em desenvolvimento local. Revista Internacional de desenvolvimento local, vol.1, nº1, setembro/2000.
CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Cartografias do trabalho docente: professor(a)- pesquisador(a). Corinta Maria Grisólia Geraldi, Dario Fiorentini, Elisabete monteiro de Aguiar Pereira (Orgs).Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.
CHASSOT, Áttico. OLIVEIRA, Renato José de. Ciência, ética e cultura na educação . São Leopoldo (RS): Unisinos, 1998.
Ciência, ética e sustentabilidade. Marcel Bursztyn (Org.). São Paulo: Cortez: Brasília, DF: UNESCO, 2002.
Ciência e tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. José André Peres Agotti, Milton Antônio Auth. Ciência e educação, vol. 7. nº 1, 2001.
CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
DEMO, Pedro. Educação e conhecimento: relações necessárias, insuficientes e controversas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 2000.
Diferenças do Homogeneidade: elementos para estudos da política educacional em alguns países da América Latina. Maria de Fátima Feliz Rosar, Nora Ruth Krawczyk. Educação e Sociedade, ano XXII, nº 75,Agosto/2001.
DICKEL, Adriana. Que sentido há em se falar em professor-pesquisador no contexto atual? Contribuições para o debate. IN: Cartografias do trabalho docente: professor(a)- pesquisador(a). Corinta Maria Grisólia Geraldi, Dario Fiorentini, Elisabete monteiro de Aguiar Pereira (Orgs). Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.
Docência na Universidade. Marcos T. Masetto. (Org.). São Paulo: Papirus, 1998.
Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação de formação de professores de ciência. Maria do Carmo Galiazzi, Roque Moraes. , vol. 8, nº 2, 2002.
Escola e universidade na pós-modernidade. José Camilo Dos Santos Filho, Silvia E. Moraes (Orgs.). – Campinas, SP: Mercado de Letras: FAPESP, 2000.
Ensino de ciências fundamentos e abordagens. Roseli Pacheco Schnetzler e Rosalia M. R. de Aragão.SP: CAPES/ UNIMEP,2000.
Estado da Arte da Formação de Professores no Brasil. Marli André, Regina H. S. Simões, Janete M. Carvalho, Iria Brzezinski. Educação e Sociedade, ano XX, nº 68, dezembro/1999.
Formação docente: Rupturas e possibilidades. Antonio Joaquin Severino, Ivani Catarina Arantes Fazenda (Org.). Campinas, SP: Papirus, 2002.
Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências. Léopold Paquay, Philippe Perrenoud, Marguerite Altet, Évelyne Charlier (Orgs.). Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz E Terra, 1997.
HARGREAVES, Andy. O ensino na sociedade do conhecimento: educação na era da insegurança. Porto Alegre: Artmed, 2004.
IMBERNÓN, Francisco. La Formacion Del. Profesorado. Barcelona: Ediciones Paidós, 1994.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
Indicadores de Qualidade para a Mobilização da Escola. Vera Masagão Ribeiro [et al]. Cadernos de Pesquisas, vol. 35, nº 124, Janeiro/Abril, 2005.
KINCHELOE, Joe L. A. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
KNELLER, George F. A Ciência como Atividade Humana. Rio de Janeiro: Zahar; São Paulo: Ed. USP, 1980.
KOURGANOFF, Wladimir. A face oculta da universidade. São Paulo: editora da universidade estadual paulista, 1990.
KRASILCHIIK, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino de ciências. São Paulo em Perspectiva, 14 (1), 2000.
MARKERT, Werner. Novos paradigmas do conhecimento e modernos conceitos de produção: implicações para uma nova didática na formação profissional. Educação e Sociedade, ano XXI, , nº 72, Agosto/2000.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores: entre saberes e práticas. Educação e sociedade, , ano XXII, nº 74, abril/2001.
MORAIS, João Francisco Regis de. Filosofia da ciência e da tecnologia: introdução metodológica e crítica. Campinas, SP: Papirus, 1988.
MEIS, Leopoldo de. Ciência, educação e o conflito humano-tecnológico. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2002.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, Edgar. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana São Paulo; Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: 2002.
MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI.Rio de Janeiro: Bertrand, Brasil,2002.
MORIN, Edgar. O problema epistemológico da complexidade. Portugal: Publicações Europa América, LDA., 1996.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação e sociedade, ano XXII, nº 74,Abril/2001.
Objetivos das atividades experimentais no Ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Maria do Carmo Galiazzi [et al]. Ciência e Educação, vol. 7, nº 2, 2001.
Pedagogia universitária: a aula em foco. . Ilma Passos Alencastro Veiga, Maria Eugênia L. M. Castanho (Orgs.) Campinas, SP: Papirus, 2000.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed editora, 2002.
PERRENOUD, Philippe. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PICANÇO DINIZ, Cristovam Wanderley & GUERRA, Renato Borges. Assimetrias da educação superior brasileira: vários brasis e suas conseqüências – Belém – PA: EDUFPA, 2000.
PICANÇO DINIZ, Cristovam Wanderley & GUERRA, Renato Borges. [et al] A pesquisa e a Pós-Graduação Brasileira nas Diferentes Regiões: fundamentos para o Plano Nacional de Pós-Graduação. Texto de apoio ao PNPG 2005-2010, encomendado pela Comissão Nacional (CAPES). 2004. disponível em http://www.capes.org.br/capes/portal/ conteudo/10/pnpg.htm.
Pesquisa dos Educadores e Formação docente Voltada para a Transformação Social. Kenneth M. Zeicchner, Júlio Emílio Dini-Pereira. Cadernos de Pesquisa, v. 35, nº 125, maio/ago. 2005.
PIMENTA, Selma garrido. Pesquisa-ação crítico colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, vol. 31, nº 3, Set/Dez, 2005.
Política Educacional, mudanças no mundo do trabalho e reforma curricular dos cursos de graduação no Brasil. Afrânio Mendes Catani [et al] ano XXII, nº75, Agosto/2001.
Política Curricular como Política cultural: uma abordagem metodológica de pesquisa. Ozenira Vitor de Oliveira [et al]. Revista Brasileira de Educação, nº 28, Janeiro/Abril, 2005.
Por uma Formação Inicial de Professores de Qualidade. Documento de Trabalho da Comissão Ad Doc do CRUP para a Formação de Professores. Portugal: 2003.
Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Clemont Gauthier [et al]; RS: Ed. UNIJUÌ, 1998.
Professor do Ensino Superior: identidade, docência e formação. Marília Costa Morosini. (Org.). Brasília: Plano Editora, 2001.
Profissão Professor. Antônio Nóvoa (Org.) Portugal: Porto Editora, 1991.
ROSÁRIO, Daísa Gomes do. Formação de professores: a aprendizagem baseada em problemas e sua contribuição para o desempenho do professor na sala de aula. Belém [S.N.], 2005.
Relatório Resumido da Cúpula Latino - Americana de Educação Básica, 2001.
RIBEIRO, Maria Luiza Santos. Educação escolar: que prática é essa? Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
SANTOS, Boaventura De Sousa. A Crítica Da Razão Indolente: Contra O Desperdício Da Experiência. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOMÉ . J . T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SAVATER, Fernando. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SCHMIDT, Benício Viero. Entre escombros e alternativas: ensino superior na América Latina. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2000.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre:Artes Médicas Sul, 2000.
THAYER, Willy. A Crise Não Moderna Da Universidade Moderna. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
THUILLIER, Pierre. De Arquimedes a Einstein: a face oculta da invenção científica. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
WOLF, L.; CASTRO, C. Secondary Education in Latin America and the Caribbean:the challenge of growth and reform. Washington, DC: IDB, 2000.
VASCONCELOS, Eduardo Mourão. Complexidade e pesquisa interdisciplinar: epistemologia e metodologia operativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
V Plano Nacional de Pós- Graduação: subsídios apresentados pela ANPED. Revista Brasileira de Educação, nº27, Set-Dez, 2004.