School memories: the role of schooling in the constitution of math teachers
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v5i0.1719Keywords:
teacher education, professional development, elementary and high schoolAbstract
This article appeared as a result of a study on the understanding of the professional development of mathematics teachers have developed as a dissertation at UFPA. This, in particular, the results of an analysis of selected categories, the teacher’s experiences as students in elementary and high school (EHS). To better understand this development was adopted as a qualitative research method, focusing on narrative, based on semi-structured interviews. Building on a concept of professional development perspective taken continuously, conceived in a broader context of teaching, permeating crises and conflicts, the analysis shows that teachers bring in to their teaching practice "brands" of meaningful experiences as students in the EHS. It was also possible to verify that some realized early on the desire to be teachers and others realized that later influenced by faculty or bystanders. The early stage of their education were influenced by striking teachers, whose way of teaching was often a point of support in the early years of teaching. The influence of striking teachers has been highlighted as possibly important factor in undergraduate courses. Moraes (1991) in their study reveals that the presence of these remarkable teachers, perhaps, is even more important stages in the school prior to graduation, ie, teaching EHS. We now point out that teacher education starts before the academic education and continues throughout their careersReferences
CAVACO, M. H. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. (Org). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991.
CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D. J. Relatos de experiência e investigación narrativa. In: LARROSA, J. E. et al. Déjame que te cuente: ensaios sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.
FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 2003.(Coleção Questões da Nossa Época; v. 23).
FREIRE, P. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991
GARNICA, A. V. M. História oral e educação matemática: de um inventário a uma regulação. ZETETIKÉ. Campinas, SP: UNICAMP-FECEPEM, v. 11, n. 19. p. 09-55, 2003.
GONÇALVES , T. O . Formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de Matemática da UFPa. Campinas, SP, 2000, 207p. Tese (Doutorado em Educação Matemática ) - Centro de Educação , Universidade Estadual de Campinas.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 3. ed. São Paulo, Cortez, 2002.(Coleção Questões da Nossa Época; v. 77)
IMBERNÓN, F. La Formación del Profesorado Barcelona: Ediciones Paidós, 1994.
LARROSA, J. La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formacion. Barcelona: Laertes, 1998.
MELO, G. A. A formação inicial e a iniciação científica: investigar e produzir saberes docentes no ensino de álgebra elementar. Campinas, SP, 2003, 242p. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Estadual de Campinas.
MINAYO, M. C. De S. Ciência, técnica eArte: O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. De S. (Org); DESLANDES, S. F.; NETO, O. C.; GOMES, R. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MOITA, M. da C. Percurso de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org). Vidas de professores. Colecção Ciências da Educação, Vol. 4. Porto: Porto Editora, 1992.
MORAES, R. uma investigação da trajetória de profissionalização de bons professores. Porto Alegre-RG, 1995, 398p. Tese (Doutorado em Educação)- Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991.
PEREIRA, J. E. D. Formação de professores: pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
PORTO, Y. da S. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: MARIN, A. J. (Org). Campinas, SP: Papirus, 2000.