Daily practical activities and science teaching at EJA: Teacher and students' perception

Authors

  • Denise Westphal Merazzi Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Edson Roberto Oaigen

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v3i0.1727

Keywords:

adult and youth education, science teaching, practical activities

Abstract

The main theme of this paper is the science teaching in Adults and Youth Education. It was investigated the students' perceptions of adult and youth education (elementary school) and their teachers, from science content's development through the works involving practical activities of everyday life. In this context, the methodology used in the research process was based on a survey of qualitative and quantitative approach, with hermeneutic content analysis' methodology and technique. In quantitative terms, we used the average ranking and statistical tests of Wilcoxon. Analyzing the data obtained, it was observed that the use of practical activities in science teaching in adult education is a satisfactory strategy for teaching and learning process and that there is a need to instill these practices in young and adults' education

References

ARAÚJO, M. S.T. & ABIB, M.L.V.S. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-47442003000200007&script=sci_arttext&tlng =es.Acesso em: 03/08.

AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: Um punto de vista cognoscitivo. México: Trilhas, 1978.

BEVILACQUA, G. D. & COUTINHO-SILVA, R. O Ensino de Ciências na 5ª série através da experimentação. Ciências & Cognição; Ano 04, Vol 10, pp. 84-92. 2007. Disponível em www.cienciasecognicao.org.Acesso em: 04/08.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional da Educação profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA / Ensino Fundamental - Documento Base/2006. Brasília, DF, 2007.

COMENIUS, J.A . Tradução de Joaquim Ferreira Gomes (2001). Disponível em: www.ebooksbrasil.org.

DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo, SP: Ed. Cortez, 1994.

FREIRE. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P.; Betto, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: (diálogos): volume 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

HADDAD, S. Educação de pessoas jovens e adultas e a nova LDB. In BRZEZINSKY, I. (org.) LDB interpretada: diversos olhares que se entrecruzam. São Paulo/SP: Cortez, 1997.

KLEIMAM, A.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre/RS: Artmed, 2001.

LEITE, D. Pedagogia Universitária: Conhecimento, ética e política no ensino superior. Porto Alegre/RS:UFRGS, 1999.

MARCOVITCH, J. A Universidade (im)possível.São Paulo/SP: Futura, 1998.

PINTO, A. V. Sete lições sobre Educação de Adultos. 14ª ed. São Paulo/SP: Cortez, 2005.

SOARES, L. (org). Aprendendo com a diferença Estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.

ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares. In SOARES, L. Aprendendo com a diferença. Belo Horizonte/ MG: Autêntica, 2005.

Published

2007-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos