Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v3i0.1733Keywords:
crisis, paradigm of education, teacher educationAbstract
This article is part of the observation / discussion held during the first module of study course Master in Education in Science and Mathematics. It is intended to relate in the bibliography worked in courses taught in this module, in particular, discipline Epistemological Foundations of Science, with teacher's education, the object of my research proposal. The article describes and contextualizes historically education teacher's education, casting a critical eye and at the same time, worried. That worry is fruit of my teaching experiences in high school and at universityReferences
ALVES, Nilda (org.) Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2001 (Questões de Nossa Época: 1)
BRANDÃO, Zaia (org.), A crise dos paradigmas e a educação . São Paulo: Cortez, 2002.(Coleção Questões de Nossa Época;v.35)
CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix,1982.
CARVALHO, A. M. P. de e GIL-PEREZ, D. Formação de professores de ciências. SP: Cortez, 1993.
COMTE, Auguste. Discurso sobre o espírito positivo. São Paulo: Abril Cultural, 1978 (Coleção Os Pensadores)
D'AMBRÓSIO, U. Tempo da escola e tempo da sociedad. In, Raquel Volpato Serbino...[et al.](org.) Formação de professores. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998. (Seminários e debates).
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1962 (Col. Debates).
LISITA, V. [et al.] Formação de professores e pesquisa: uma relação possível ?. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica).
MACHADO, Maria Margarida. A prática e a formação de professores na EJA: uma análise de dissertações e teses produzidas no período de 1986 a 1998.
MEC - Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio.
MIORIM, Maria ngela. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro; tradução de Catarina E. F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.
SOARES, Magda. As pesquisas nas áreas específicas influenciando o curso de formação de professores. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica).