Biology in pedagogy of rotating: prospects and challenges of a natural science integrated the rural family house of Altamira, Pará, Brazil

Authors

  • Jessica Feiteiro Portugal Universidade do Estado do Pará
  • Francidalva Gomes da Silva Universidade do Estado do Pará
  • Inês Trevisan Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.1973

Keywords:

teaching and learning, CFR-Altamira, STS.

Abstract

This study happened in the Rural Family House (RFH) of Altamira (PA) and was based on the Pedagogical Political Project (PPP), documents and testimony of young farmers and biology monitor, in purpose to understand what prospects and challenges of pedagogy alternation developed by RFH/Altamira enables the teaching of Biology considering the teaching / learning methodologies used by the monitor during the regime by alternation and what biology teaching approaches are present in the reality of young farmers. To obtain the data collected was used the qualitative approach. The results show that working one natural science such as biology in alternation scheme requires that the monitor exceeds the urban educational perspective and academicism to promote education involving Science, Technology and Society (STS) and assists the alternate interpretation of the macroscopic languages, symbolic and microscopic, thereby making socially meaningful content.

Author Biographies

Jessica Feiteiro Portugal, Universidade do Estado do Pará

Acadêmica do curso de ciências naturais com habilitação em biologia pela Universidade do Estado do Pará - campus IX - Altamira

Francidalva Gomes da Silva, Universidade do Estado do Pará

Acadêmica do curso de ciências naturais com habilitação em biologia pela Universidade do Estado do Pará - campus IX - Altamira

Inês Trevisan, Universidade Federal do Pará

Orientadora: Mestre em ensino de ciências pela Universidade Federal do pará

References

ARROYO, M.G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação no campo. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

AULER, D. Educação CTS: Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e Referenciais ligados ao movimento CTS. In: Seminario Ibérico CTS en la Enseñanza de las Ciencias – las relaciones CTS en educación científica, 4, 2006, Málaga. Anais... Málaga: Universidad de Málaga, 2006. p. 1-7. Disponível em: www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/

artigos_teses/fisica/educ_cts_delizoicov_auler.pdf. Acesso em: 15.nov.2014.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Cintrão, 1977.

BORBOLETTO, A.; CARVALHO, W. L. P. Formação de conceitos na perspectiva ciência, tecnologia, sociedade e ambiente - CTS (A). In: BORBOLETTO, A.; CARVALHO, W. L. P. Ensino de Ciência e Matemática. Scielo Books. São Paulo, p. 255-267, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/htnbt/pdf/caldeira-9788579830419-15.pdf. Acesso em: 15 nov. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação do campo: Diferenças mudando paradigmas. Caderno de subsídios. Brasília: EC/SECAD, 2007. Disponível em: www.redler.org/educacaocampo.pdf. Acesso em: 17 nov. 2014.

BRASIL. Ministério da. Educação/Conselho Nacional de Educação Básica nas Escolas do Campo. Parecer Normativo nº 36, de 04 de dezembro de 2001. Distrito Federal. Relatora Edla de Araújo Lira Soares. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/

EducCampo01.pdf. Acesso em: 17 nov. 2014.

CAVALCANTE, L. O. H. Pedagogia da alternância e ciências: a pertinência do debate. Caderno de Física da UEFS. p. 17-29, 2011. Disponível em: http://dfis.uefs.br/caderno/vol9n12/Ludmila.pdf. acesso em: 02 dez. 2014.

FAZENDA, I. C. A. O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez. 1993..

GHEDINI, C. M.; MOREIRA, L. C.; JANATA, N. E.; SCHWENDLER, S. F. A construção da pesquisa em educação do campo: relatando uma experiência. In: MIRANDA, S. G.; GHEDINI, C. M.; JANATA, N. E. (Org.). Educação do campo em movimento. V. II. Curitiba: UFPR, 2010, p. 15-36.

GIMONET, J.C. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFAS. Trad. Thierry de Burghgrave. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

GIORDAN, M; GÓIS, Telemática educacional e ensino de química: considerações em torno do desenvolvimento de um construtor de objetos moleculares. Revista Latino-Americana de Tecnologia Educativa. Badajoz, v. 3, n. 2, p. 41-59, 2004. Disponível em: http://www.lapeq.fe.usp.br/textos/tics/ticspdf/construtor.pdf. Acesso em: 02 dez. 2014.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades: uma revisão histórica dos principais autores e obras que refletem esta metodologia de pesquisa em Ciências Sociais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo (SP), v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2. Acesso em: 30 mai.2014.

KRASILCHIK, M. Ensino de Ciências e Cidadania. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. 2008.

MARCONI, M. de. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas. 2003.

NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. O Ensino de Ciências no Brasil: história, formação de Professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.39, p. 225-249, set.2010 - ISSN: 1676-2584. Disponível em: www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/39/art14_39.pdf. Acesso em: 07 mai. 2014.

NOSELLA, P. Educação no campo: origem da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: ES. Edufes. 2012. p. 288.

OLIVEIRA, V. S. Ensino de Ciências na Escola do Campo em Alternância: O caso de uma escola do município de Terra Nova o norte em Mato Grosso. 2012. 97 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado na área de Concentração Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2012. Disponível em: www.ie.ufmt.br/ppge/dissertacoes. Acesso em: 08 mai. 2014.

ROCHA, M. A.; SALVI, R. F. Panorama atual sobre os trabalhos de campo em periódicos da área de ensino de ciências (2005-2009) In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS BRASILEIROS, 16., 2010. Porto Alegre, Anais... Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2010. Disponível em: www.uel.br/grupo-pesquisa/ifhiecem/publicacoes.html. Acesso em: 12 ago. 2014.

SANTOS, W. L. P. dos; MORTMER, E. F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação. v. 7, n. 1, p. 91-111, 2001.

SANTOS, W. L. P. Uma Análise de Pressupostos Teóricos da Abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no Contexto da Educação Brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. v. 2, n. 2, dez. 2002.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.3, p.333-352, 2008. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo. Acesso: 02 dez. 2014.

SILVA, C. G. A tecnologia como problema para uma teoria crítica da educação. ProPosições. v. 18, n.1.p. 115-133. 2007. Disponível em: www.proposições.fe.unicampe.br/proposições/textos/52-docie-silvagc.pdf. Acesso em: 15 nov. 2014.

SILVA, da. E. R.; DYSARZ, F.; FONSECA, A. B. Agroecologia em escolas urbanas alicerçando a perspectiva CTS no ensino de ciências. In: III Encontro nacional de ensino de ciências da saúde e do ambiente. Anais... Niterói/ RJ. 2012. Disponível em: www.ensinosaudeambiente.com.br/eneciencias/.../trabalhos/T.180.pdf. Acesso em: 29 nov. 2014.

VISCOVINI, R. C.; GOZZI. M. E.; ARIAS, C.; MIRANDA. D. P.; SIGOLI, L. S. M.; ZANQUETTA, V. A. Recursos pedagógicos e Atuação Docente. 2009. In: IX CONGRESSO NACIONAL DE COMUNICAÇÃO – EDUCERE. III Encontro de Sul Brasileiro de Psicopedagogia. Anais... Disponível em: www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/1872_1130. Acesso em: 31 out. 2014.

WEIGERT, C.; VILLANI, A.; FREITAS, D. de. A interdisciplinaridade e o trabalho coletivo: análise de um planejamento interdisciplinar. Ciência & Educação. v.11, n. 1, p. 145-164, 2005. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n1/12.pdf. Acesso em: 15 nov. 2014.

ZÔMPERO, A. F; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: Aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.13 n.03 p.67-80. set/ dez 2011. Disponível em: www.portal.fae.ufmj.br. Acesso em: 29 nov. 2014.

Published

2016-07-31

Issue

Section

Artigos Científicos