The Place of Teacher in Educational periodicals

Authors

  • Maria Auxiliadora Bueno Andrade Megid UNICAMP
  • Carolina Lucenti Pereira UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i18.2021

Keywords:

initial teacher education, teachers professional training of, teacher education in Brazil

Abstract

This study analyzes and mapping 24 articles on the initial and/or continuing teacher of the early years of elementary school: nine published in Revista Brasileira de Educação and 15 in Zetetiké in the first decade of this century. Initially identified the thematic, building a framework for analysis, then converging axes related to public policy, information technology and communication, curriculum, curriculum and assessment. The methodological approach chosen is the content analysis. We found that the concentration of publications takes place between the years 2005 to 2010 and that most of the authors of the articles are linked to public institutions in the Southeast

References

ALMEIDA, M.; FERNANDES, J. A. A comunicação promovida por futuros professores na aula de Matemática. Zetetiké- Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v18. , n. 34, 2010.

BARRETO, R. et al. As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, 2006.

BAUMANN, A. P. P.; BICUDO, M. A. V. Cursos de Pedagogia e de Matemática formando professores de Matemática para os anos iniciais do Ensino Fundamental: em busca de uma compreensão. Zetetiké- Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v. 18, n. 34, 2010.

CALDEIRA, A. D.; MEYER, J. F. C. A. Educação matemática e ambiental: uma proposta de formação continuada – e de mudanças. Zetetiké − Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 9, n. 15/16, 2001.

CARNEIRO, R. F.; PASSOS, C. L. B. Vivências de professores de matemática em início de carreira na utilização da informação e comunicação. Zetetiké- Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v. 17, n. 32, p. 130, 2009.

CARVALHO, J.M. Os não-lugares dos professores nos entre lugares de formação continuada. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 12, n. 28, 2005.

CURY, C. R. J. Trinta por trinta: dimensões da pós-graduação em educação. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, 2008.

FICHMAN, G.E.;SALES, S.R. Formação de professores e pedagogias críticas. É possível ir além das narrativas redentoras? Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 15, n. 43, 2010.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. A. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p.138.

FREITAS, M. T. M.; FIORENTINI, D. Desafios e potencialidades da escrita na formação docente em matemática. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, v. 13, n. 37, 2008.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, 2008.

JURKIEWICZ, S.; FRIDERMANN, C. V. P. Modelagem Matemática na escola e na formação dos professores. Zetetiké- Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 15, n. 28, 2007.

LOPES, J. A.; ARAÚJO, E. A. O laboratório de ensino de Matemática: implicações na formação de professores. Zetetiké — Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v. 15, n. 27, 2007.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v.12, n. 28, 2005.

MOREIRA, P. C.; CURY, H. N.; VIANNA, C. R. Por que análise real na licenciatura? Zetetiké- Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 13, n. 23, 2005.

MORETTI, V. D.; MOURA, M. O sentido na formação de professores de matemática. Zetetiké – Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v.18 , n 34. , 2010.

NACARATO, A. M.; PASSOS, L. B.. ; CARVALHO, D. L. Os graduandos em Pedagogia e suas filosofias pessoais frente à matemática e seu ensino. Zetetiké – Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v.12, n. 21, 2004.

OLIVEIRA, R. Políticas Públicas: diferentes interfaces sobre a formação do Professor de Matemática. Revista Zetetiké (Revista Temática), Faculdade de Educação- Unicamp, SP v.17, p. 32, 2009.

PASSOS, M. M.; NARDI, R.; ARRUDA, S. M. Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993- 2007. Zetetiké- Faculdade de Educação- Unicamp, SP, v. 18, n. 34, 2010.

RAMALHO, B. L. 40 anos da pós-graduação em Educação no Brasil: produção do conhecimento, poderes e práticas. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, 2006.

REIS, M. E. T.; FIORENTINI, D. Formação profissional de professores de matemática em serviço e políticas públicas. Zetetiké − Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 17, p. 124-146-147, 2009.

ROCHA, A.; PONTE, J. P. Aprender matemática investigando. Zetetiké − Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 14, n. 26, 2006.

SANTOS, J. R. V.; BURIASCO, R. L. C. Uma análise interpretativa da produção escrita em matemática de alunos da escola básica. Zetetiké- Faculdade de Educação, Unicamp, SP, v. 16, n. 30, 2008.

SOUSA, S. Z.; BIANCHETTI, L. Pós-graduação e pesquisa em Educação no Brasil: o protagonismo da ANPEd. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, 2007.

TRALDI JÚNIOR, A.; PIRES, C. M. C. Grupo colaborativo e o desenvolvimento profissional de formadores de professores de matemática. Zetetiké- Faculdade de Educação, Unicamp, SP. v. 17, n. 31, 2009.

Published

2013-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos