Analysing the books from the Mathematics for Junior High School Collection (Matemática – Curso Ginasial)
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i18.2022Keywords:
mathematic, SMSG, new math movement, hermeneutics of the depthAbstract
This paper presents an analysis of the Brazilian version of the books entitled Mathematics for Junior High School (Matemática – Curso Ginasial, in Portuguese), produced by SMSG and translated and edited in Brazil in 1967. The framework to develop such analysis was given by John Thompson’s Hermeneutics of the Depth and its results points to a sharp distinction between the approach to the math content in such books and the characteristics usually brought to the scene when defining what the New Math Movement wasReferences
ANDRADE, M. M. Ensaios sobre o Ensino em geral e o de Matemática em particular, de Lacroix: Análise de uma forma simbólica à luz do Referencial Metodológico da Hermenêutica de Profundidade. 2012. 281 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
BUFFA, E.; NOSELLA, P. A educação negada: introdução ao estudo da educação brasileira contemporânea. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.
BARALDI, I. M. Retraços da Educação Matemática na Região de Bauru (SP): Uma História em construção. 2003. 240 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – UNESP, Rio Claro, 2003.
BARALDI, I. M.; GAERTNER, R. Contribuições da CADES para a Educação (Matemática) Secundária no Brasil: uma Descrição da Produção Bibliográfica (1953-1971).
BOLEMA, Rio Claro, v. 23, n. 35, p.159- 183, abr. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1961.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1971.
BÚRIGO, E. Z. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. 1989. 229 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
CANCIAN, R. O foco da resistência ao regime militar no Brasil. Disponível em: http://educacao.uol.com.br/historia-brasil/movimento-estudantil-o-foco-da-resistencia-ao-regimemilitar-no-brasil.jhtm. Acesso em: 07 jun. 2012.
CARVALHO, J. B. P. de. Políticas Públicas e o Livro Didático de Matemática.
BOLEMA, Rio Claro, Ano 21, n. 29, p.1-11, 2008.
CARDOSO, V. C. A cigarra e a formiga: uma reflexão sobre educação matemática brasileira na primeira década do século XXI. 2009. 212 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de Campinas – UNICAMP, 2009.
D’AMBROSIO, B. S. The dynamics and consequences of the modern Mathematics Reform Movement for Brazilian Mathematics Education. 1987. 257 p. Tese (Doutorado em Filosofia) – Indiana University, Bloomington, Indiana.
GARNICA, A. V. M. . Registrar Oralidades para a História da Matemática e da Educação Matemática brasileira: o Movimento da Matemática Moderna. Zetetiké: UNICAMP, v. 16, p. 173-225, 2008.
GENETTE, G. Paratextos Editoriais. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o Breve Século XX (1914-1991). São Paulo, Companhia das Letras, 2003, 598 p.
LAVORENTE, C. R. A Matemática Moderna nos livros de Osvaldo Sangiorgi. 2008. 253 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008.
MARTINS-SALANDIM, M. E. A Interiorização dos Cursos de Matemática no Estado de São Paulo: Um exame da década de 1960. 2012. 372 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - UNESP, Rio Claro, 2012.
MIORIM, M. A. Livros didáticos de matemática do período de implantação do movimento da matemática moderna no Brasil. In: V Congresso ibero-americano de educação matemática, 2005, Porto. V CIBEM - Congresso ibero-americano de educação matemática. Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2005. v. 1. p. 1-20.
OLIVEIRA, F. D. Análise de textos didáticos: três estudos. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, 2008.
OLIVEIRA FILHO, F. O School Mathematics Study Group e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Bandeirante de São Paulo – UNIBAN, São Paulo, 2009.
OLIVEIRA, M. C.; SILVA, M. C. L.; VALENTE, W. R. O Movimento da Matemática Moderna: História de uma Revolução Curricular. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.
PARDIM, C. S. Orientações pedagógicas nas escolas normais de Campo Grande: um olhar sobre o manual Metodologia do Ensino Primário. 2013. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2013.
PILAGALLO, O. A história do Brasil no Século 20: (1960 - 1980). 2. ed. São Paulo: Publifolha, 2009.
RICOEUR, P. O Conflito das Interpretações. Porto: Rés Editora, 1969.
ROLKOUSKI. E. Vidas de professores de Matemática: (im)possibilidades de leitura. Tese. Doutorado em Educação Matemática. IGCE, UNESP, Rio Claro, 2006.
SANGIORGI, O. Matemática: curso moderno, para os ginásios. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.
SILVA, T. T. P. da. Os Movimentos Matemática Moderna: compreensões a partir da análise da obra Matemática-Curso Ginasial, do SMSG. 2013. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – IGCE – UNESP – Rio Claro, 2013.
SMSG. Matemática – Curso Ginasial, Volume I, II e III. Tradução de Lafayette de Moraes, Lydia Conde Lamparelli e Colaboradores. São Paulo: EDART, 1967.
SOARES, F. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: Avanço ou Retrocesso? 2001. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2001.
SOUZA, G. L. D. de. Educação Matemática na CENP: um estudo histórico sobre condições institucionais de produção cultural por parte de uma comunidade de prática. 2005. 432 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação - UNICAMP, Campinas, 2005.
SOUZA, L. A. de; GARNICA, A. V. M. As Matemáticas Modernas: Um Ensaio sobre os modos de Produção de Significado ao (s) Movimentos (s) no Ensino Primário Brasileiro. Revista Latinoamericana de Investigación En Matemática Educativa, México (no prelo).
SOUZA, L. A. de. Trilhas na Construção de Versões Históricas sobre um Grupo Escolar. 2011. 421 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - UNESP, Rio Claro, 2011.
VALENTE, W. R. (Org.). Osvaldo Sangiorgi: Um Professor Moderno. São Paulo: Annablume, 2008b
THOMPSON, J. B. Ideologia e Cultura Moderna: Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. (Tradução do Grupo de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais). Petrópolis: Vozes, 1995.
WIELEWSKI, G. D. Políticas Educacionais e a Oficialização da Matemática Moderna no Brasil. In: Búrigo, E. Z.; Fischer, M. C. B.; Santos, M. B. A Matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: Novos Estudos – Redes Editora, 2008. (p.22-34).