Batteries recycle waste: a calculable real sample in Analytical Chemistry
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i18.2023Keywords:
testing, analytical chemistry, lead, batteries recycle wasteAbstract
This study aimed at developing an accessible methodology that would allow qualitative identification of lead dross obtained from recycling of automotive batteries, presenting an alternative experimental technique for the Qualitative Analytical Chemistry classes, in which the theoretical concepts could be addressed according to student every day life’s, contributing to a more contextualized teaching. The results pointed to a simple, feasible and applicable even in the presence of other interfering ionsReferences
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT) NBR 10004, Resíduos Sólidos – Classificação, 2ª Ed., 31/05/2004.
BIGÉLLI, E. M. Utilização de escória de chumbo em massa cerâmica vermelha. Dissertação de Mestrado em Engenharia de Materiais e Processos – UFPR, Curitiba, 2005.
BOCCHI, N., FERRACIN, L. C. e BIAGGIO, S. R., Pilhas e Baterias: funcionamento e Impacto Ambiental. Química Nova na Escola, n.11, p. 3-9, 2000.
CHACÓN-SANHUEZA, A. E. e FONTANETTI, A. R. Novos processos de reciclagem de chumbo. Revista Matéria, v. 11, p. 146-154, 2006.
CHASSOT, A.I., Alfabetização Científica: Questões e Desafios para a Educação. Ijuí: Ed Unijuí, 2010.
CHRISTIAN, Gary D. Analytical Chemistry: Solutions Manual. New York: John Wiley & Sons, INC, 1994.
DE ANGELIS, G., MEDICI, F., MONTEREALI, M. R. and PIETRELLI, L. Reuse of residues arising from lead batteries recycle: a feasibility study. Waste Management, n. 22, p. 925-931, 2002.
DELIZOICOV D. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
GALIAZZI M. C. et al. Construção curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa em sala de aula. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
HARRIS, D. C. Análise Química Quantitativa. Rio de Janeiro: LTC, 2005.
KREUSCH, M. A. Avaliação com propostas de melhoria do processo industrial de reciclagem do chumbo e indicação de aplicabilidade para a escória gerada. Dissertação de Mestrado em Engenharia de Materiais e Processos – UFPR, Curitiba, 2005.
MACÊDO, J. A. B. Introdução a Química Ambiental. Juiz de Fora:CRQ-MG, 2002.
MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química: professor/pesquisador. Ijuí: Ed Unijuí, 2000.
MATLOCK, M. M., HOWERTON, B. S. and ATWOOD, D. A., Chemical precipitation of lead from lead battery recycling plant wastewater. Industrial Engineering Chemical Research, n. 41, p. 1579-1582, 2002.
OHLWEILLER, O. A. Química Analítica Qualitativa. Rio de Janeiro: LTC, 1987.
SANTOS, W.L.P. Educação científica humanística em uma perspectiva freiriana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciências em Tecnologias. Florianópolis, v1, n.1, p.109-131, 2008.
SMANIOTTO, A.; ANTUNES, A.; NASCIMENTO FILHO, I.; VENQUIARUTO, L. D.; OLIVEIRA, D.; MOSSI A.; DI LUCCIO, M.; TREICHEL, H. e DALLAGO, R. M., Qualitative lead extraction from recycled lead– acid batteries slag. Journal of Hazardous Materials, v.172, p.1677-1680, 2009.
VAITSMAN, D. S. e BITTENCOURT, O. A. Ensaios Químicos Qualitativos. Rio de Janeiro: Interciência Ltda, 1995.
VOGEL, A. I. Química Analítica Qualitativa. São Paulo: Mestre Jou, 1981.
VOGEL, A. I. Análise Química Quantitativa. Rio de Janeiro: LTC, 2002.