The science teaching in in the OLPC project (One Laptop per Child) in public schools in Rondônia, Brazil

Authors

  • Daniele Braga Brasil Secretaria de Educação de Rondônia, Brasil
  • Josemar Farias da Silva
  • Elizabeth A. L. de Moraes Martines Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2183

Keywords:

one laptop per child, science education, public policy

Abstract

In  times  of  fierce  technological  development,  in  which  Internet  connected  computers  occupy  a privileged space in the actions and human relationships, the school cannot and should not stand on the sidelines of the process. Several authors point out issues related to the use of laptops by teachers and students in schools in many countries creating a new field of study. Brazil is occurring in the UCA Project  (One Laptop per Child) and Rondônia eight  public  schools had implemented this  project in 2010 and their teachers are receiving training to use in the classroom. This article aims to discuss the process  of  implementation  of  this  project  and  its  use  for  science  teaching in these schools in order that their understanding may support actions aimed at correcting distortions, sophisticate the process and actually contribute to the improvement of education as a whole in the state of Rondônia and other states. The arrival  of laptops in school led to changes that  need to be studied in order to understand their implications  in the lives of the  people involved in the situation of using  this  new technology comes into the hands  of students  and teachers, this being a different situation that occurred exclusively computer labs in schools

References

ALMEIDA, M.E.B. de; PRADO, M.E.B.B. (Orgs.). O Computador portátil na escola: mudanças e desafios nos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: Avercamp, 2011. p. 34-48.

ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? Coleção: Questões Fundamentais em Educação. Vol.10. São Paulo: Paulus, 2011.

BALL, S. J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. IN: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (Org). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 21-53.

BRETON, P. História da Informática. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

CRUZ, S. Blogue, YouTube, Flickr e Delicious: Software Social. In CARVALHO, A. A. A (org.). Manual de ferramentas da WEB 2.0 para professores. Portugal: Ministério da Educação/DGIDC, 15-40. 2008.

DOWBOR, L. Tecnologias do Conhecimento. Vozes: Petrópolis, 2008.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticos dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores associados, 2008.

GAMBOA, S. S. Revolução Informacional: Pontos de vista para o debate sobre a sociedade da informação. Transinformação, v. 9, n. 1, p. 32-42, janeiro/abril, 1997.

GIORDAN, M. Computadores e linguagens nas aulas de ciências: uma perspectiva sociocultural para compreender a construção de significados. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2008.

LEME, M. I. da S. Jerome Bruner: o ensino e suas formas. In: REGO, T. C.(org.) Cultura, Aprendizagem e Desenvolvimento. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Editora Segmentos, 2011. p. 31–60.

LIMA, I. G. de; GANDIN, L. A. Estado, gerencialismo e políticas educacionais: construindo um referencial teórico de análise. 34ª Reunião Anual da ANPED. Natal, 2011. Disponível em: http://www.anped.org.br/app/webroot/34reuniao/.../GT05-667%20int.pdf Acesso em: 02 nov. 2012.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br . Acessado em: 01 de nov. de 2012.

MAINARDES, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos. v. 9, nº 1. p. 4-16. Itajaí, jan/abr 2009.

MARTINES, E. A. L. M. Estudo de Caso da Implantação do PROJETO UCA em Rondônia. UNIR: Porto Velho, 2011. (Aprovado pelo CNPq em setembro 2011).

MARTINS, L. M. A natureza histórico-social da personalidade. Cadernos CEDES, vol. 24, n. 62, 2004. p. 82-99. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622004000100006.

MORAN, J. M; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2009.

SANTOS, B. S. Os processos da globalização. 2002. Disponível em: http://www.eurozine.com/articles/2002–08–22–santos–pt.html Acesso em: 02 nov. 2012.

SOUZA, M. P. Psicologia Escolar e Políticas Públicas em Educação: Desafios Contemporâneos. Em Aberto. Brasília, v. 23, n.83 p. 129-149, março de 2010. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/163/1303. Acesso em 20 nov. 2012.

Published

2013-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos