The science teaching in in the OLPC project (One Laptop per Child) in public schools in Rondônia, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2183Keywords:
one laptop per child, science education, public policyAbstract
In times of fierce technological development, in which Internet connected computers occupy a privileged space in the actions and human relationships, the school cannot and should not stand on the sidelines of the process. Several authors point out issues related to the use of laptops by teachers and students in schools in many countries creating a new field of study. Brazil is occurring in the UCA Project (One Laptop per Child) and Rondônia eight public schools had implemented this project in 2010 and their teachers are receiving training to use in the classroom. This article aims to discuss the process of implementation of this project and its use for science teaching in these schools in order that their understanding may support actions aimed at correcting distortions, sophisticate the process and actually contribute to the improvement of education as a whole in the state of Rondônia and other states. The arrival of laptops in school led to changes that need to be studied in order to understand their implications in the lives of the people involved in the situation of using this new technology comes into the hands of students and teachers, this being a different situation that occurred exclusively computer labs in schoolsReferences
ALMEIDA, M.E.B. de; PRADO, M.E.B.B. (Orgs.). O Computador portátil na escola: mudanças e desafios nos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: Avercamp, 2011. p. 34-48.
ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? Coleção: Questões Fundamentais em Educação. Vol.10. São Paulo: Paulus, 2011.
BALL, S. J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. IN: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (Org). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 21-53.
BRETON, P. História da Informática. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
CRUZ, S. Blogue, YouTube, Flickr e Delicious: Software Social. In CARVALHO, A. A. A (org.). Manual de ferramentas da WEB 2.0 para professores. Portugal: Ministério da Educação/DGIDC, 15-40. 2008.
DOWBOR, L. Tecnologias do Conhecimento. Vozes: Petrópolis, 2008.
DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticos dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores associados, 2008.
GAMBOA, S. S. Revolução Informacional: Pontos de vista para o debate sobre a sociedade da informação. Transinformação, v. 9, n. 1, p. 32-42, janeiro/abril, 1997.
GIORDAN, M. Computadores e linguagens nas aulas de ciências: uma perspectiva sociocultural para compreender a construção de significados. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2008.
LEME, M. I. da S. Jerome Bruner: o ensino e suas formas. In: REGO, T. C.(org.) Cultura, Aprendizagem e Desenvolvimento. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Editora Segmentos, 2011. p. 31–60.
LIMA, I. G. de; GANDIN, L. A. Estado, gerencialismo e políticas educacionais: construindo um referencial teórico de análise. 34ª Reunião Anual da ANPED. Natal, 2011. Disponível em: http://www.anped.org.br/app/webroot/34reuniao/.../GT05-667%20int.pdf Acesso em: 02 nov. 2012.
MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br . Acessado em: 01 de nov. de 2012.
MAINARDES, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos. v. 9, nº 1. p. 4-16. Itajaí, jan/abr 2009.
MARTINES, E. A. L. M. Estudo de Caso da Implantação do PROJETO UCA em Rondônia. UNIR: Porto Velho, 2011. (Aprovado pelo CNPq em setembro 2011).
MARTINS, L. M. A natureza histórico-social da personalidade. Cadernos CEDES, vol. 24, n. 62, 2004. p. 82-99. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622004000100006.
MORAN, J. M; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2009.
SANTOS, B. S. Os processos da globalização. 2002. Disponível em: http://www.eurozine.com/articles/2002–08–22–santos–pt.html Acesso em: 02 nov. 2012.
SOUZA, M. P. Psicologia Escolar e Políticas Públicas em Educação: Desafios Contemporâneos. Em Aberto. Brasília, v. 23, n.83 p. 129-149, março de 2010. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/163/1303. Acesso em 20 nov. 2012.