Science Education and Citizenship: perspective for sustainable consumption

Authors

  • Darlene Teixeira Ferreira Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Nádia Magalhães da Silva Freitas Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2187

Keywords:

education for sustainable development, natural sciences teaching, sustainable consumption

Abstract

In the context of the Decade of Education for Sustainable Development, we believe that teachers of Natural Sciences may include, in their classes, discussions related to the causes and consequences of the environmental crisis. The consumption is one of the issues that can be addressed, because it has a direct relationship with environmental problems. With this article, we emphasize the importance of integrating the consumption theme in teaching natural science and present possibilities for discussions regarding its contemporary features and their consequences, in order to contribute to the realization of the assumption of  sustainable consumption in our society

References

AFONSO, Cintia Maria. Sustentabilidade: caminho ou utopia. São Paulo: Annablume, 2006. 72 p.

AMARAL, Marta Teixeira do. A dimensão ambiental na cultura educacional brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 88, n. 218, p. 107-121, 2005.

BOCCHI, Nerilso; FERRACIN, Luiz Carlos; BIAGGIO, Sonia Regina. Pilhas e baterias: funcionamento e impacto ambiental. Revista Química Nova na Escola, São Paulo. n. 11, p. 3-9, 2000.

BOFF, Leonardo. Virtudes para um outro Mundo possível. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. 128 p.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Senado Federal; Subsecretaria de Edições Técnicas, 2003. 181 p.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacional para o Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999. 109 p.

BRASIL. Lei nº 12.305, de 02 de agosto de 2010. Política Nacional de Resíduos Sólidos. Disponível em: < http://www.abes-dn.org.br/camresiduos/docs/lei-12305.pdf>. Acesso em: 20 set. 2013.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: Secretária da Educação Básica, 2006. 135 p.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Introduzindo os alunos no universo das ciências. In: WERTHEIN, Jorge; CUNHA, Célio da (Org.). Ensino de Ciências e desenvolvimento: o que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO; Instituto Sangari, 2009. p. 71-77.

CARVALHO FILHO, Carlos Alberto Aragão. Formação científica para o desenvolvimento. In: WERTHEIN, Jorge; CUNHA, Célio da (Org.). Ensino de Ciências e desenvolvimento: o que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO; Instituto Sangari, 2009. p. 97-101.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE O MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: FGV, 1991. 430 p.

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. 2. ed. Brasília, DF: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 1997. 598 p.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para compatibilizar desenvolvimento e sustentabilidade. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Paraná, n.15, jan./jun. p. 11-20, 2007.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 366 p.

FELDMANN, Fábio. Meio Ambiente e consumismo. In: TRIGUEIRO, André (Coord.). Meio ambiente no século XXI: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2005. p. 143-157.

FIGUEIREDO, Orlando; ALMEIDA, Paulo; CÉSAR. O papel das metaciências na promoção da educação para o desenvolvimento sustentável. Revista Eletrônica de Enseñanza de las Ciencias, España, v.3, n. 3. p. 320-338, 2004.

FIGUEIREDO, Orlando. A controvérsia na educação para a sustentabilidade: uma reflexão sobre a escola do século XXI. Revista Interacções. Portugal: Santarém, v. 2, n. 4, p. 3-23, 2006.

FURRIELA, Rachel Biderman. Educação para o consumo sustentável. Ciclo de Palestras sobre Meio Ambiente. MEC/SEF/COEA, 2001. p. 47-55.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o Desenvolvimento Sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. 127 p.

KRASILCHIK, Myriam; MARANDINO, Martha. Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Moderna, 2007. 87 p.

LEFF, Enrique. Epistemologia Ambiental. São Paulo: Cortez, 2002. 240 p.

LEIS, Héctor Ricardo. Ambientalismo: um projeto realista-utópico para a política mundial. In: VIOLA, Eduardo. Meio ambiente, desenvolvimento e cidadania: desafios para as Ciências Sociais. São Paulo: Cortez, 2001. p. 15-43.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Crise ambiental, Educação e Cidadania. In: LOUREIRO, Carlos Frederico et al. (Org.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2005. p. 109-141.

MELLO, Leonardo Freire. População, consumo e mudança climática. In: HOGAN, Daniel Joseph; MARANDOLA JÚNIOR, Eduardo. População e mudança climática: dimensões humanas das mudanças ambientais globais. São Paulo: Núcleo de Estudos de População (NEPO), 2009. p. 109-135.

MENEZES, Luís Carlos de. Cultura científica na sociedade pós-industrial. In: WERTHEIN, Jorge; CUNHA, Célio da (Org.). Ensino de Ciências e desenvolvimento: o que pensam os cientistas. Brasília, DF: UNESCO, Instituto Sangari, 2009. p.181-186.

MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004. 568 p. S

MINAYO, Maria Cecília de. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 9-29.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004. 128 p.

NASCIMENTO, Elimar Pinheiro do. Educação e desenvolvimento na contemporaneidade: dilema ou desafio? In: BURSZTYN, Marcel (Org.) Ciência, ética e sustentabilidade: desafios ao novo século. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001. p. 95-113.

NOVAES, Washington; RIBAS, Otto; NOVAES, Pedro da Costa (Coord.). Agenda 21 Brasileira: bases para discussão. Brasília, DF: MMA; PNUD, 2001. 196 p.

PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; MATOS, Eloiza Aparecida Ávila de; BAZZO, Walter Antonio. Refletindo acerca da ciência, tecnologia e sociedade: enfocando o ensino médio. Revista Iberoamericana de Educación, Espanã, n. 44, p. 147-166, 2007.

PORTILHO, Fátima. Sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. São Paulo: Cortez, 2005. 255 p.

REIS, Carlos. Aparelhos usados: um presente envenenado. 2006. Revista Além-Mar. Lisboa. Disponível em: . Acesso em 20 set. 2013.

SACHS, Ignacy. O desafio do meio ambiente. In: SACHS, Ignacy; VIEIRA, Paulo Freire (Org.). Rumo à ecossocioeconomia: teoria e prática do desenvolvimento. São Paulo: Editora, 2007. p. 201-246.

SANTOS, Filipe Duarte. Riscos de insustentabilidade. Quais os Caminhos para um Desenvolvimento Sustentável? In: V Seminário Ibérico/I Seminário Ibero-americano: Ciência-Tecnologia-Sociedade no Ensino das Ciências Educação Científica e Desenvolvimento Sustentável, 03 a 05, 2001, Aveiro. Anais. Portugal: Universidade de Aveiro, 2008. p. 14-20.

SCOTTO, Gabriela; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Desenvolvimento Sustentável. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. 112 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Escola de Aplicação. Regimento da Escola de Aplicação da UFPA. 2009. Disponível em: http://www.alem-mar.org/cgi-bin/quickregister/scripts/redirect.cgi?redirect=EEuEkpAEluKovfIIfh. Acesso em 10 Fev. 2010.

UNESCO. Década das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação-Brasília, DF: UNESCO, 2005.

Published

2013-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos