Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies

Authors

  • Andréa Inês Goldschmidt Universidade Federal de Goiás
  • José Luiz Goldschmidt Júnior
  • Angela Michelotti
  • Vagner Silva
  • Elgion Lucio da Silva Loreto

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i19.2188

Keywords:

previous conceptions, hygiene, teaching methodology

Abstract

This paper shows the results of research about hygiene. The sample group was from a school in the municipality Cachoeira do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. The group studied was composed of 19 pupils from both the nursery and basic education phases of the school. This study aims to research of spontaneous conceptions and propose a roadmap of activities on identify the contributions of a teaching method, centered in a ludic education approach, for the teaching and learning of students in the health area. To assess the responses from the children, an interview was made using an experimental methodology was applied with one of the groups surveyed. Students who participated in the methodological activity, were interviewed again. The main perceptions showed that  the developed game made the learning process easier and allowed a stronger involvement, moments of  distraction and enabled subjects review and it showed that previous knowledge was demanded. Based on these results some educational implications are presented for discussion in the early years

References

AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977. 225p.

BOER, N.; Educação Ambiental em escolas de 1º grau. Dissertação de Mestrado, Santa Maria: UFSM, 1993.

BOER, N.; Educação Ambiental e visões de mundo: uma análise pedagógica e epistemológica. Tese de Doutorado, Florianópolis: UFSC, 2007.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF.1997

BRASIL, Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, 2005.

CAVICCHI, E. M. Historical Experiments in Student’s hands: unfragmenting science trough action and history. Science and Education, 17, p 717-749, 2008.

DEMCZUK, O. M., SEPEL, L. M. N., LORETO, E. L. S. Investigação das concepções espontâneas referentes a ciclo de vida e suas implicações para o ensino nas series iniciais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6, 1, 117-128. 2007.

FRANÇA, M. C. A Educação Ambiental na escola: um estudo sobre as representações sociais dos professores do ensino fundamental do município de Pouso Redondo-SC. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade do Oeste de Santa Catarina: Joaçaba. 2006.

SOUZA, B. DE P.; MORAIS, M. DE L. S. Saúde e Educação: Muito Prazer! – Novos Reinos no Atendimento à Queixa Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

TORTORI, T. R. A. A construção da aprendizagem significativa no ensino de ciências. In: Anais da 28ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. MG: Caxambu. 2005. Em: http://www.anped.org.br.

Published

2013-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos