Principles of Activity Theory in analysing the process of construction of pedagogic activities with the use of mobile devices in the Chemistry learning

Authors

  • Liliane da Silva Coelho Jacon Universidade Federal de Rondônia – UNIR
  • Irene Cristina de Mello Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2294

Keywords:

continuing education of teacher educators, activity theory, mobile device systems, information and communication technology, mobility

Abstract

Mobile devices emerge as the major players to ensure a favorable resource to connect, minimizing the limitation space-time constraints among people and enabling the use of emerging mobile learning (m-learning). The use of mobile devices in pedagogic praxis implies in a closer link between teachers in their initial development and their teacher educator in order to enable the incorporation of this mobile technology in undergraduate courses. This “approach” means the facilitation of meeting to discuss, reflect and talk about the incorporation of this technology in the teaching learning process. In this research, two professors had meetings to discuss and reflect about the employment of this mobile technology in the undergraduate course. One of them, a Chemistry teacher educator and the other is a computer and education teacher-research. The methodological approach is based on a qualitative method with some elements of action-research based on theoretical assumptions of the Activity Theory (ENGESTRÖM, 1999). Therefore, the study based on the debates over the use of mobile devices in the teaching of chemistry was developed as part of the undergraduate course in Chemistry at the Federal University of Rondonia. Among a set of activities, in which students and professors were present with their objects of specific activities, was presented the Activity system related to the construction of those activities. The analysis of SA from the perspective of the 5 principles of Activity Theory points out that the process of collaborative participation in the meetings, the implementation of activities with the students of the degree course and the preparation of scientific papers demonstrated the qualitative evolution of the chemistry teacher educator

References

DANIELS, Harry. Vygotsky e a pedagogia. Ed.Loyola. São Paulo, Brasil, 2003. 246p.

ENGESTRÖM, Y. Activity theory and individual and social transformations. In: ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R.; PUNAMAKI, R. (Orgs.). Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

CAMILLO, Juliano; MATTOS, Cristiano Rodrigues de. A experimentação no ensino de ciências: reflexões a partir da Teoria da Atividade. (cap.5) In: MAGALHÃES JUNIOR, C.A.de O.; LORENCINI JUNIOR, A.; CORAZZA, M.J. (org.) Ensino de Ciências: Múltiplas perspectivas, diferentes olhares. Curitiba: CRV Editora, 2014, p.123-154. ISBN:978-85-444-0028-9.

GARRIDO, Elsa; BRZEZINSKI, Iria. A pesquisa na formação de professores. In: Formação de educadores: artes e técnicas – ciências e políticas. Org. Raquel L.L. Barbosa. Editora Unesp. São Paulo, 2006. pp.605-616.

JACON, Liliane S.C.;MARTINES, E.A.L.de M.; OLIVEIRA, A.C.G.de; MELLO, I.C.de. Educação & Tecnologia: Reflexões sobre a incorporação de tecnologias móveis na Educação. In: Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - Reamec Cuiabá/MT, n.01, set/2013, p.88-101, ISSN 2318-6674. Disponível em: http://www.ufmt.br/ufmt/unidade/index.php/secao/site/5394/ppgecem. Acesso em nov.2013.

JACON, Liliane S.C.; MELLO, I.C.de; OLIVEIRA, A.C.G.de. Aprendizagem com Mobilidade no ensino de conhecimentos químicos: Reflexões de uma pesquisa realizada com professores em formação inicial. Revista Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais EDaPECI, Universidade Federal de Sergipe em Parceria com a Universidade Federal de Alagoas (UFS), v.14, n.1, p.235-248, 2014. Disponível em: http://www.seer.ufs.br/index.php/edapeci. ISSN 2176-171X.

JACON, Liliane S.C.;MARTINES, E.A.L.de M.; OLIVEIRA, A.C.G.de; MELLO. Os formadores de professores e o desafio em potencializar o aprendizado em ciências químicas com a incorporação dos dispositivos móveis In: Revista IENCI Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre/RS, V.19(1) pp.77-89 2014. UFRGS. Disponível em http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID356 /v19_n1_a2014.pdf. ISSN 1518-8795.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria de desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59-83.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Debates e pesquisas no Brasil sobre formação docente. In: Pereira, Júlio Emílio Diniz. Formação de professores: Pesquisas, representações e poder. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 15 – 52.

RICHIT, Adriana. Apropriação do Conhecimento Pedagógico-Tecnológico em Matemática e a Formação Continuada de Professores. Tese de doutorado. Unesp, Rio Claro, SP. 2010.

SACCOL, Amarolinda; SCHLEMMER, Eliane; BARBOSA, Jorge. M-learning e U-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo, edt. Pearson Prentice Hall, 2011. 162p.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos