The Institutional Program of Scholarship for Initiation to Teaching (PIBID)/Mathematics/Federal University of Mato Grosso (UFMT) helping in initial teacher training

Authors

  • Sergio Antonio Wielewski Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT
  • Luzia Aparecida Palaro Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT
  • Gladys Denise Wielewski Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2296

Keywords:

initial teacher training, initiation to teaching, PIBID, UFMT

Abstract

Brazilian professors who work in teacher training courses have, for some time, been discussing the dichotomy between theory and practice in forming teachers. Seeking to reduce this dichotomy, a question was raised: what complementary actions besides the supervised practice teaching can be carried out in preparing teachers as a means to establish and expand the relation between theory and practice when teaching mathematics at basic level? Believing that the development of actions in this perspective can contribute to improve the training of the mathematics teacher, a research was conducted to verify if the Pibid could help in the initial training of mathematics teachers through research. Qualitative methodology was used in two moments: one for the collection of data at the school, which was done by the subjects, scholars in the Pibid-Mathematics/UFMT, using diagnostic questionnaires about the school, the mathematic teachers, and the students, interviews and the planning of activities, the other for the collection of data by the researchers about the performance of the scholars using meetings with the group, testimonials, questionnaires, observation, reports. The student teachers were able to get to know the school in the administrative/pedagogical aspect, to identify the difficulties in the teaching and learning of mathematics, and to prepare, develop, and evaluate actions to overcome those difficulties. It was possible to notice, by the performance of the scholars that the dichotomy between theory and practice was diminished

References

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Parecer normativo nº 009/2001, de 08 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 jan. 2002. Seção 1, p. 21.

CANDAU, V. M.; LELIS, I. A. A relação teoria-prática na formação do educador. In: CANDAU, V. M.; LELIS, I. A. (Org.). Rumo a uma nova didática. 8 ed., Petrópolis-RJ: Vozes, 1996.

CASTRO, M. A. C. D. Abrindo espaço no cotidiano para o estágio supervisionado – uma questão do olhar e da relação – na formação inicial e em serviço. Tese (Doutorado). 230. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP, 2000.

FREITAS, H. C. L. de. O trabalho como princípio articulador na prática de ensino e nos estágios. Campinas, SP: Papirus, 1996.

GÓMEZ, A. A função e a formação do professor / a no ensino para a compreensão: diferentes perspectivas. In: SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. A formação do professor que ensina matemática: estudos e perspectivas a partir das investigações realizadas pelos pesquisadores do GT 7 da SBEM. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Orgs.) A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PICONEZ, S. A prática de ensino e o Estágio supervisionado. Campinas-SP: Papirus, 1991.

RAMOS, S. A pesquisa educacional inserida na formação inicial e continuada de professores: superando o distanciamento entre a universidade e a escola. Unopar Científica: Ciências Humanas e Educação. Londrina: v. 6, n. 1, p. 65-68, jun. 2005. Disponível em: http://www12.unopar.br/unopar/pesquisa/rcArtigos.action>. Acesso em 02 out. 2012 . Acesso em 02 out. 2012.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2 edição, 1995.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos