History of teaching arithmetic in the end of the Nineteenth Century: analysis of the work of Antonio Bandeira Trajano

Authors

  • Luiz Carlos Pais Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Tatiane Aparecida Maranhão Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2297

Keywords:

Antonio Trajano, teaching arithmetic, history textbook, intuitive method

Abstract

This article describes the theme of the History of Brazilian Mathematics Education, aimed at defining the task of researching the production and circulation of textbook entitled Aritmética Elementar Ilustrada, of Antonio Bandeira Trajano, published in 1879, successive reprints of this work circulated around the country for more eight decades, reaching the 140th edition in 1964 by Livraria Francisco Alves. To accomplish this goal were also consulted educational programs, ministerial reports and other textbooks of the same period. These sources were analyzed from the articulated concepts of disciplines and school cultures, proposed by André Chervel, as well as the notion appropriation, proposed by Roger Chartier, aiming to articulate such textbook with the production of other authors from the same time. It was possible to observe the existence of a particular methodological way, produced by the author, inserted into the vacuum of a moment of initial expansion of Brazilian primary school education. The practices suggested by the author is characterized as one of the first attempts to apply in the context of mathematics in primary education in Brazil, the intuitive method of teaching, this time in the pedagogical debate topic. This methodological vision was inserted in a clear pragmatic position conducted with certain zeal in the treatment of mathematical concepts related to the contents of elementary arithmetic.

References

ALMEIDA, José Ricardo Pires de. A instrução pública no Brasil (1500-1889). Tradução Antonio Chizzotti. Guedes, Maria do Carmo. 2ª ed. São Paulo: EDUC, 2000.

BLAKE, Augusto Victorino Alves Sacramento. Diccionario Bibliographico Brazileiro. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1895. 2V.

BUISSON, Ferdinand. Conférence sur l'enseignement intuitif, faite aux Instituteurs délégués à L'Exposition Universelle en 1878. (Paris). Tradução de Maria Helena Camara Bastos. Revista História da Educação. Vol. 17, n. 39. Santa Maria. 2013.

CALKINS, Norman. Primeiras Lições de Coisas. Versão da 40ª edição por Rui Barbosa. Imprensa Nacional Rio de Janeiro. 1886.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados IEA – USP, São Paulo, vol. 11, n. 5 pp. 173 – 191, 1991.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2. Porto Alegre: 1990, pp 177 – 229.

CHERVEL, André. La Culture Scolaire. Paris, Editora Belin, 1998.

CHOPPIN, Alian. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, 2004.

CORREA, Carlos Humberto. Circuito do livro escolar: elementos para a compreensão de seu funcionamento no contexto educacional amazonense (1852 – 1910). Tese de Doutorado defendia na Unicamp. Campinas: 2006.

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Forense, Rio de Janeiro: 2002.

CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano. Petrópolis, Vozes: 2007. JULIA, Dominique. A cultura escola como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, no 01 janeiro a julho. São Paulo, 2001.

MATTOS, Alderi S.. Os Pioneiros Presbiterianos do Brasil (1859-1900): Missionários, Pastores e Leigos do Século 19. 1ª. ed. São Paulo: Cultura Cristã, 2004.

MARANHÃO, Tatiane A. A resolução de problemas, que envolvem divisão, por estudantes de cursos de pedagogia. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande. 2010.

MOACYR, Primitivo. A instrução e as Províncias (1934 - 1889). Volume 1, Companhia Editora Nacional. Rio de Janeiro: 1939.

PFROMM NETTO, Samuel; DIB, Claudio Zaki; ROSAMILHA, Nelson. O livro na educação. Rio de Janeiro: Primor/INL, 1974.

RAZZINI, Márcia de Paula Gregório. A Livraria Francisco Alves e a expansão da escola pública em São Paulo. I Seminário Brasileiro sobre Livro e História Editorial. Rio de Janeiro. UFF, 2004.

TRAJANO, Antonio Bandeira. Um breve relato. Artigo publicado no Jornal O Puritano, Rio de Janeiro: edição de 08 de fevereiro de 1900.

VALDEMARIN, Vera Tereza. Lições de coisas: concepção científica e projeto modernizador para a sociedade. Cad. Cedes vol. 20 n. 52 Campinas: 2000.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos