Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2299Keywords:
mathematical education, meaningful learning, teaching practiceAbstract
Most students have serious difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and functions are privileged, with demonstrations of formulas and properties and applications of exercise lists. However, the results of educational assessments at state and national level indicate that one of the major found student´s difficulties is using the mathematical tools learned throughout their lives, with the aim of resolving everyday problems. This article refers to master´s research by the same author and it aims to evidence that contextualizing the teaching is a way of making significant all the mathematical knowledge and apply didactic sequences that bring everyday problem situations to the student´s reality. The contextualized didatic sequences are strategies that encourage learning in an efficient and meaningful wayReferences
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998. 148 p.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília: MEC, 1999. 360 p.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCN +). Brasília, MEC, 2007. 144 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 05 fev. 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia alimentar para a população brasileira: Promovendo a alimentação saudável. Brasília: Normas e Manuais Técnicos, 2005.
CARNEIRO, V. C. G. Engenharia didática: um referencial para ação investigativa e para formação de professores de matemática. ZETETIKÉ. Campinas, Unicamp. V.13, n. 23, 2005. pag. 85 - 118. Disponível em: http://www.mat.ufrgs.br/vclotilde/publicacoes/ENGENHARIA%20ZETEIKE2005.pdf. Acesso em: 13 jan. 2013.
CASTRO, J. F. Quadrados e perímetros: uma experiência sobre aprender a investigar e investigar para aprender. In: FIORENTINI, D.; JIMÉNEZ, A. (Org). Histórias de aulas de matemática: compartilhando saberes profissionais. Campinas: Editora Gráfica da Faculdade de Educação/UNICAMP/CEMPEM, 2003, p.69-79.
FIORENTINI, D. CRISTOVÃO, E. M.(Org.). Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Alínea, 2010.
FRANCO, J. F.; LOPES, R. D. L. Novas tecnologias em ambientes de aprendizagem; estimulando o aprender a aprender, transformando o currículo e ações. Revista Novas Tecnologias da Educação. Porto Alegre, 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13754/8057. Acesso em: 15 out. 2012.
GRAVINA, M.A.; SANTAROSA, L.M.C. A aprendizagem de matemática em ambientes informatizados. In: Congresso RIBE, 4, 1998, Brasília. Disponível em: www.niee.ufrgs.br/ribe98/TRABALHOS/117.PDF. Acesso em: 15 out. 2012.
MERCADO, L. P. L. (Org). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.
PONTE, J. P; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 152p.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico: Material de apoio ao professor. 2009. Disponível em: http://area.dgidc.minedu.pt/materiais_NPMEB/003_Brochura_Algebra_NPMEB _%28Set2009%29.pdf. Acesso em: 15 out. 2012.
ROQUE, T.; PITOMBEIRA, J. B., Tópicos de História da Matemática. Disponível em: http://moodle.profmat-sbm.org.br/mod/resource/view.php.id=23999. Acesso em: 23 dez. 2012.
SCHEIDE, T. J. F. O ensino e a aprendizagem matemática nas séries iniciais de escolarização. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search.q=cache:p90agPix0YgJ:www.sbem.com.br/files/ix_enem/Comunicacao_Cientifica/Trabalhos/CC04111699804T.rtf+scheide+matematica&cd=2&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br9. Acesso em: 03 fev. 2013.
VAILATI, J. S.; PACHECO, E. R. Usando a história da matemática no ensino da álgebra. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/702-4.pdf. Acesso em: 03 fev. 2013.