The autoscopy and the development of teacher’s autonomy

Authors

  • Diego Fogaça Carvalho Universidade Estadual de Londrina – UEL
  • Marinez Meneghello Passos Universidade Estadual de Londrina – UEL

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2300

Keywords:

mathematics teachers, autoscopy, self-reflection, discursive textual analysis

Abstract

In this article we bring results on the use of autoscopy in a formative process for students of a teacher education course in Mathematics. The autoscopy is a procedure of data collection that records the subject's action and puts him to observe and to analyse his performance subsequently. The interpretation of our data allowed us to figure out that autoscopy may be characterized as an opportunity for development of the autonomy of the teacher, leading the future teacher to know and question their actions when he teaches mathematics

References

ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

BARDIN, L.Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977, 3. ed., 2004.

CARVALHO, D. F. O estágio curricular supervisionado e a decisão dos licenciandos em querer ser professor de matemática. 2012. 141f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio- -histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C.Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

SADALLA, A. M. F. A.; LAROCCA, P. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p.419-433, set./dez. 2004.

SCHÖN, D. A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-bass, 1987.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos