The autoscopy and the development of teacher’s autonomy
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2300Keywords:
mathematics teachers, autoscopy, self-reflection, discursive textual analysisAbstract
In this article we bring results on the use of autoscopy in a formative process for students of a teacher education course in Mathematics. The autoscopy is a procedure of data collection that records the subject's action and puts him to observe and to analyse his performance subsequently. The interpretation of our data allowed us to figure out that autoscopy may be characterized as an opportunity for development of the autonomy of the teacher, leading the future teacher to know and question their actions when he teaches mathematicsReferences
ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
BARDIN, L.Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977, 3. ed., 2004.
CARVALHO, D. F. O estágio curricular supervisionado e a decisão dos licenciandos em querer ser professor de matemática. 2012. 141f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio- -histórico. São Paulo: Scipione, 1993.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C.Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
SADALLA, A. M. F. A.; LAROCCA, P. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p.419-433, set./dez. 2004.
SCHÖN, D. A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-bass, 1987.