Changes over nature concepts attitudinal nature of science and technology in primary school students after didactic intervention

Authors

  • Ricardo Pereira Sepini Universidade Cruzeiro do Sul
  • Ángel Vázquez Alonso Universidad de las Islas Baleares
  • Maria Delourdes Maciel Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2317

Keywords:

science teaching, teaching and learning sequence, nature of science

Abstract

This investigation involved quality teaching of issues the Nature of Science and Technology (NS&T) related to the validation of knowledge and how it works in today's world. The goal was to show the possibility to teach and assess issues and innovative ways of understanding the NS&T from a didactic intervention performed in the classroom with the help of a Teaching Learning Sequence (TLS). The study design was a experimental intervention, which gathers pretest - didactic intervention - posttest steps, with an experimental group and a control group. Research subjects were students of High-School in a city located in the southern state of Minas Gerais. Among the results there is a significant improvement from pretest to posttest in the experimental group, and a modest improvement in the control group. The contributions of this research also includes the TLS itself and the assessment instruments, and its functionality that makes them transferable to teaching science. We conclude that through the activity designed, conducted and evaluated in the classroom students achieved an improvement in attitudinal conceptions of NS&T

References

ACEVEDO-DÍAZ, J. A.; VÁZQUEZ-ALONSO, A.; PAIXÃO, M. P.; ACEVEDO, P. MANASSERO-MAS, M. A. Mitos da didática das ciências acerca dos motivos para incluir a natureza da ciência no ensino das ciências. Ciência & Educação, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n1/01.pdf. Acesso em: 22 abril 2012.

BECKER, F. O caminho da aprendizagem em Jean Piaget e Paulo Freire: da ação à operação. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

CAAMAÑO, A. La elaboración y evaluación de modelos científicos escolares es uma forma excelente de aprender sobre la naturaleza de la ciência. In: PEDRINACI, E.; CAMAÑO, A.; CAÑAL, P.; PRO, A. 11 ideias clave El desarollo de la competência científica. Barcelona: GRAÓ, 2012, p. 105-126.

ECHEVERRÍA, J. De la filosofía de la ciencia a la filosofía de la tecnociencia. Daímon Revista Internacional de Filosofía, v. 50, p. 31-41, 2010.

EL-HANI, C. N. Uma ciência da organização viva: organicismo, emergentismo e ensino de biologia. In: SILVA FILHO, Waldomiro et al. (Orgs.). Epistemologia e ensino de ciências. Salvador, BA: Arcádia, 2002. p. 199-242.

HICKS, D.; HOLDEN, C. Visions of the Future: Why we need to teach for tomorrow, Stoke-on-Trent, Trentham Books, 1995.

MANASSERO-MAS, M. A. El proyecto Iberoamericano de evaluación de actitudes relacionadas com la ciência, la tecnologia y la sociedad (PIEARCTS): um estudio de investigación cooperativa. Em: MACIEL, D. M.; AMARAL, C. L. C.; GUAZZELLI, I. R. B. (Eds.), Ciência, Tecnologia & Sociedade: pesquisa e ensino. São Paulo: Terracota, 2010, p. 13-42.

SEPINI, R. P.; MACIEL, M. D. Mudanças conceituais apresentadas por estudantes de graduação após intervenção didática com enfoque na natureza da ciência e tecnologia. Revista Uni-Pluri/versidad, v. 14, n. 2, p. 750-756.

SOUZA, Ó. C. Aprender e ensinar: significados e mediações. In: TEODORO, A.; VASCONCELOS, M. L. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 2. ed. São Paulo: Makenzie, 2003.

TEIXEIRA, S. R. Competências profissionais do professor de ciências construídas no processo de formação e nas situações de trabalho. 2007. 169f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2007.

VÁZQUEZ-ALONSO, A.; MANASSERO-MAS, M. A.; ACEVEDO-DIAZ, J. A. An Analysis of Complex Multiple-Choice Science-Technology-Society Items: Methodological Development and Preliminary Results. Science Education, v. 90, n. 4, p. 681-706, 2006. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20134/pdf. Acesso em: 12 dez. 2013.

VÁZQUEZ-ALONSO, A.; MANASSERO-MAS, M. A. Enseñanza y aprendizaje sobre la naturaleza de la ciencia y tecnología (eancyt): una investigación experimental y longitudinal. 2011. Disponível em: https://eancyt.libreduca.com/?lang=en. Acesso em: 28 jan. 2012.

VÁZQUEZ-ALONSO, A.; MANASSERO-MAS, M. A. La selección de contenidos para enseñar naturaleza de la ciência y tecnologia (parte1): uma revisión de las apotaciones de la investigación didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza de las Ciencias, v. 9, n. 1, p. 2-31, 2012. Disponível em: http://reuredc.uca.es/index.php/tavira/article/viewFile/137/pdf_82. Acesso em: 19 dez. 2013.

VÁZQUEZ-ALONSO, A.; MANASSERO-MAS, M. A. Una secuencia de enseñanza-aprendizaje sobre un tema socio-científico: análisis y evaluación de su aplicación en el aula. Revista Didáctica de la Química, v. 25, n.1, p. 190-202, 2014. Disponível em: www.educacionquimica.info/include /downloadfile.php?pdf=pdf1497.pdf&download=1. Acesso em: 17 set. 2014.

VÁZQUEZ–ALONSO, Á.; MANASSERO-MAS, M. A.; BENNÀSSAR-ROIG, A. (Comp.) Secuencias de Enseñanza - Aprendizaje sobre la Naturaleza de la Ciencia y la Tecnología. Palma de Mallorca, Autor, 2014.

Published

2014-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos