Mental calculation skills and algebraic initiation: some relationships

Authors

  • Célia Maria Carolino Pires Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Thereza Maria de Fátima Quilici Figueiredo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i21.2366

Keywords:

previous knowledge, mental arithmetic, algebraic initiation, mathematics education

Abstract

This article identifies,  understands and characterized previous knowledge of students from 6th and 7th grades in relation to mental calculation skills and how these are linked to the construction of tasks that start they in the field of algebra. This is a qualitative study conducted with 13 students, seven students in a class of 6th grade six students from another class of 7th, all in a private school in the city of São Paulo. The first proposed activity intended to investigate the mental calculation procedures involving both natural numbers as rational numbers in decimal form. The second activity was intended to raise the procedures used to perform some tasks that characterize his early approaches to calculations using letters. At the end of the analysis, we found that the competence shown by students on the mental arithmetic with natural numbers contributed positively for the exploitation of algebraic situations presented, which shows the importance of using this knowledge as anchors. Students were able to solve algebraic problems using their knowledge arithmetic without using formal algebraic manipulations. We also realize that such a power not seen for calculations with rational numbers in decimal form.

References

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BRASIL, Secretaria da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática, Ensino de 1ª a 4ª série. Brasília: Ministério da Educação, 1997.

BRASIL, Secretaria da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática, Ensino de 5ª a 8ª série. Brasília: Ministério da Educação, 1998.

COLL, Cesar, et al. O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 2009.

FIGUEIREDO, T. M. F. Q. Possíveis relações entre competências de cálculo mental e iniciação algébrica de alunos de 6º e 7º anos do ensino fundamental. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo, 2013.

MIRAS, Mariana. Um ponto de partida para a aprendizagem de novos conteúdos: os conhecimentos prévios. In: COLL, C. et al. O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 1982.

PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma. et al. Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996.

SÃO PAULO, Secretaria Municipal de Educação. Orientações Curriculares e proposição de expectativas de aprendizagem para o ensino fundamental: ciclo II: Matemática. São Paulo: Secretaria Municipal de Educação, 2007.

USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F. e SHULTE, Albert P. As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

Published

2014-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos