Proposals mathematical training in e-learning mathematics degree courses
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i21.2368Keywords:
mathematical preparation, curricula, e-learningAbstract
The aim of this paper is to investigate proposals of mathematical preparation presented in curricula of distance education mathematics teacher education courses. Using a qualitative research approach, we analyze aspects of these proposals in the curricula of two universities. Our analyses indicate the presence of reflections on which mathematics is necessary or appropriate to prospective mathematics teachers, as well as a search for articulations between the domains of mathematical knowledge and pedagogical knowledge in the disciplines.References
BALL, D. L.; BASS, H. Toward practice-based theory of mathematical knowledge for teaching. In: B. Davis.; E. Smith (Eds). Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics Education Study Group, Edmonton, 2003. Edmonton. Proceedings… Edmonton: CMESG/GCEDM, 2003, p. 3-14.
BRASIL. Parecer CNE/CES 1.302/2001, de 06 de novembro de 2001. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 5 mar. 2002a. Seção 1, p. 15.
GARNICA, A. V. M. História Oral e Educação Matemática. In: Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. BORBA, M. C.; ARAUJO, J. L. (orgs.) Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LINS, R. C. Characterizing the mathematics of the mathematics teacher from the point of view of meaning production. In: 10th International Congress on Mathematical Education, Copenhagen, 2004. Copenhagen. Proceedings… Plenary and Regular Lectures, 2006, p. 1-16.
LINS, R. C. A Formação Pedagógica em Disciplinas de Conteúdo Matemático nas Licenciaturas em Matemática. Revista de Educação PUC-Campinas. n. 10; pp. 117-123. 2005.
MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. Matemática escolar, matemática científica, saber docente e formação de professores. Zetetike, Campinas, v.11, n.19, p. 57-80, 2003.
MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
OLIVEIRA, V. A. Uma leitura sobre formação continuada de professores de matemática fundamentada em uma categoria da vida cotidiana. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2011.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO (PPP). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO (PPP). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.
ROWLAND, T. Researching teachers' mathematics disciplinary knowledge. In P. Sullivan and T. Wood (Eds.) International handbook of mathematics teacher education: vol.1. Knowledge and beliefs in mathematics teaching and teaching development. Rotterdam: Sense Publishers, p. 273-298, 2008.
VIOLA DOS SANTOS, J. R. Legitimidades possíveis para a Formação Matemática de Professores de Matemática. 2012. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.