Reflection on teaching of combinatorics in high school: perceptions of licensees of the CEUNES-UFES, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i21.2369Keywords:
combinatorial analysis, teacher training, didactic transpositionAbstract
The overall objective of this research was to investigate the perspectives of teachers trained in math CEUNES / UFES (Polo Norte University of the Holy Spirit) with respect to the application of the subject Combinatorial Analysis in the classroom. The Theory of the Didactic Transposition of Yves Chevallard theoretically substantiate the intentions of this work. Was counted with the participation of 26 teachers with initial training at CEUNES/UFES the course of Licentiate in Mathematics. The subjects surveyed answered 10 questions from a questionnaire organized into three blocks. The first block was designed with the intention of showing how participants conceptualize Combinatorics; the second block in order to investigate the views of teachers about their initial training and the third block to see if they teach the subject matter based on the relevant legislation. In general, it can be seen that teachers completed the course with the impression that not learned during graduation theme Combinatorial Analysis. However, the basic tools to this theme are dominated by professional participants, indicating that the contents learned that sustain Combinatorial but failed to take ownership and promote the necessary interaction between them. Furthermore, it was possible to point out that the source most consulted by teachers to ownership of the subject is the textbook. Another fact that caught attention was the conclusion that the teachers of this group, in general, do not know the PCNEM.References
AGRANIONIH, N.T. A teoria da Transposição Didática e o processo de didatização dos conteúdos matemáticos. EDUCERE - Revista da Educação, Toledo, vol. 1, n. 1, p. 3-22, jan./jun. 2001.
ALMEIDA, A.L. Ensinando e aprendendo Análise combinatória com ênfase na comunicação matemática: um estudo com o 2º ano do Ensino Médio. 2010. Dissertação Mestrado Profissional em Educação Matemática - Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Departamento de Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2010.
ALMEIDA, A.L. e FERREIRA, A.C. Ensinando e aprendendo Análise Combinatória com ênfase na comunicação matemática. Ouro Preto, 2010. Livreto, 2010.
ALMEIDA, G.P. Transposição Didática - Por onde começar? 2ª edição. São Paulo: Cortez editora, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1ª edição. São Paulo: Edições 70, 2011. Título original: L’analyse de Contenu, tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 2011.
BIAZUTTI, A.C. Uma Introdução ao Latex. Rio de Janeiro: UFRJ. IM, 2001.
BRASIL. PCNEM: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação, Brasília, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 13 de julho 2013.
CARVALHO, K.T. e MORAIS, T.R. Um estudo sobre Transposição Didática: língua materna e matemática. In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCACÃO MATEMÁTICA, XIII, 2011, Recife. Um estudo sobre Transposição Didática: língua materna e matemática. Recife, 2011.
CEZAR, M. dos S. Concepções acerca do conceito de números reais: uma breve reflexão sobre seu ensino na educação básica. 2011. Monografia (Especialização Ensino na Educação Básica), DECH/CEUNES, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2011.
ESPIRITO SANTO (Estado). Currículo Básico Escola Estadual. Guia de Implementação/Secretaria de Educação (SEDU), Vitória, 2009. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/60360141/SEDU-CurriculoBasico-Escola-Estadual. Acesso em: 13 de julho 2013.
LEITE, M.S. Contribuições de Basil Bernstein e Yves Chevallard para a discussão do conhecimento escolar. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação), Departamento de Educação do Centro de Teologia e Ciências Humanas, PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2004. Cap. 3, p. 45-73, 2004.
LEITE, M.S. Recontextualização e Transposição Didática - introdução a leitura de BASIL BERNSTEIN e YVES CHEVALLARD. Araraquara: Junqueira e Marin editores, 2007.
LEIVAS, J.C.P. e CURY, H.N. Transposição Didática: Exemplos em Educação Matemática. Educação Matemática em Revista, Rio Grande do Sul, vol. 1, n. 10, p. 65-74, 2009.
MORGADO, A.C., DE CARVALHO, J.B.P., CARVALHO, P.C.P. e FERNANDEZ, P. Análise Combinatória e Probabilidade - com as soluções dos exercícios. 9ª edição. Rio de Janeiro: SBM (Sociedade Brasileira de Matemática) - coleção do professor de matemática, 1991. p. 1-48.
PAIS, L.C. Didática da Matemática - Uma análise da influência francesa. 2ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. Coleção Tendências em Educação Matemática, Belo Horizonte, 2008.
PEREIRA, P. DE S. Ensino de matemática financeira na educação básica no município de Montanha. 2011. Monografia (Especialização Ensino na Educação Básica), DECH/CEUNES, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2011.
POLIDORO, L. DE F. e SUGAR, R. A Transposição Didática: a passagem do saber científico para o saber escolar. Ciberteologia - Revista de Teologia e Cultura, São Paulo, ano VI, n. 27, p. 153-159, jan./fev. 2010.
REHFELDT, M.J.H., FLÔRES, M.L.P. e BERCHT, M. Um modelo afetivo de aprendizagem para o estudo de Análise Combinatória. Revista Renote - Novas Tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 3, n. 2, novembro 2005. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/issue/view/943/showToc. Acesso em: 13 de julho 2013.
RIBEIRO, A.J. Equação: noção matemática ou paramatemática? UNI´ON – Revista Iberoamericana de educação matemática, n. 16, p. 169-182, dezembro de 2008. ISSN: 1815-0640.
SABO, R.D. Análise de livros didáticos do Ensino médio: um estudo dos conteúdos referentes à combinatória. 2007. Monografia (Especialista em Educação Matemática) - Centro de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão, Centro Universitário Fundação Santo André, Santo André, 2007.
SABO, R.D. O ensino dos Conceitos de Análise Combinatória e o Livro Didático: discurso de professores do Ensino Médio. In: XII EBRAPEM (ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE PÓSGRADUAÇÃO EM EDUCACÃO MATEMÁTICA), XII, 2008, Rio Claro. O ensino dos Conceitos de Análise Combinatória e o Livro Didático: discurso de professores do Ensino Médio. Rio Claro: Unesp, 2008.
SABO, R.D. Saberes Docentes: A análise combinatória no Ensino Médio. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), PUC/SP (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo), São Paulo, 2010.
SANTOS, R.M. Um recorte histórico acerca do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Espírito Santo no município de São Mateus (1991-2010). 2011. Monografia (Especialização Ensino na Educação Básica), DECH/CEUNES, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2011.
SILVA, A.P. e DE ANDRADE, S. Ressignificando o Ensino-Aprendizagem de Análise Combinatória. In: XV EBRAPEM (ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA), XV, 2011, Campina Grande. Ressignificando o Ensino-Aprendizagem de Análise Combinatória. Campina Grande, 2011.
SILVA, T.T. Documentos de Identidade - Uma introdução às teorias do currículo, 3ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
STURM, W. As possibilidades de um ensino de análise combinatória sob uma abordagem alternativa. 1999. Dissertação (Mestrado para Faculdade de Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.