Social Relations of Science and Technology: perceptions of teachers of technical training, PARFOR course participants

Authors

  • Manuella Candéo Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto Silveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Eloíza Aparecida Silva Ávila de Matos Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i21.2371

Keywords:

science, technology and society - STS, teacher training, scientific and technological literacy - ACT

Abstract

We present in this paper a study on the perceptions of teachers of technical training, course participants (PARFOR) National Plan for Training Teachers of Basic Education , offered by the Federal Technological University of Paraná, Campus Ponta Grossa (PG - UTFPR) on the social relations of science and technology. The study conducted with 15 teachers from various disciplines. The methodological approach was quantitative research , the instrument of data collection was based questionnaire with open questions . The main results show that the vast majority of teachers had a very narrow view about science and technology , consider that the scientific and technological development always bring benefits to its own population of traditional / classic , positivist view. The need to promote reflection on social issues of science and technology in education technology in order to train professionals aware of their responsibilities as citizens in a highly technological age was observed. It is emphasized that these are recorded in the master's thesis entitled Scientific and Technological Literacy (ACT) by Focus Science, Technology and Society (STS ) from commercial films of the University Program Graduate School of Science and Technology Tecnológica Federal do Paraná ( UTFPR ) Campus Ponta Grossa, Brazil. 

References

BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis:UFSC, 1998. 319 p.

BAZZO, W. A. PEREIRA, L. T. do V. e VON LINSINGEN, I. Educação Tecnológica: enfoques para o ensino de engenharia. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2000.

CARRERA, A. D. Nuevas tecnologias y viejos debates: algunas ideas sobre La participación social. Ingenieria sin fronteras - Revista de Cooperación. nº 14. 2001. I.S.S.N. 1139- 5532. científica. Disponível em: http://socios.ingenieriasinfronteras.org/revista/articulos/14/revista14.htm. Acesso em 15 de dezembro de 2012.

CEREZO J. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: o estado da arte na Europa e nos Estados Unidos. In: SANTOS, Lucy W. Dos; ICHIKAWA, Elisa Y.; SENDIN Paulo V.; CARGANO, Doralice de F (orgs). Ciência, Tecnologia e Sociedade: o desafio da interação. Londrina: IAPAR, 2002, pp. 03-39.

CUTICLIFFE, S. Ciencia tecnologia y sociedade: um campo interdisciplinar. Universidade la educaciony en la Gestión publica, Barcelona: Anthoropos, 1990.

DAVANÇO, S. A implantação do ensino médio integrado no estado do paraná: a difícil superação da cultura da dualidade. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal do Paraná, 2008.

GARCIA, M. I. González; CEREZO, J. A López y LOPEZ, J. L. Ciencia v Tecnología y Sociedad: una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos, 1996.

GONZÁLEZ GARCÍA, M. I.; LÓPEZ CEREZO, J. A., e LÓPEZ, J. L. (1996): Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Tecnos.

GORDILLO, M. M; RAMIREZ, R. A. ÁLVAREZ, A. C.; GARCÍA, E. F.. Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Grupo Editorial Norte, 2001. 258 p.

HARGREAVES, A. (2003). Teaching in the knowledge society: education in the age of insecurity. London: Open University Press.

MARTÍN GORDILLO, Mariano, ARRIBAS RAMÍREZ, Ricardo, CAMACHO ÁLVAREZ, Ángel e FERNÁNDEZ GARCÍA, Eloy (2001): Ciencia, tecnología y sociedad. Madrid: Grupo Editorial Norte.

McCONNELL, M. C. Teaching about science, technology and society at the secondary school level in the United States: an education dilemma for the 1980s. Studies in Science Education, nº 9, p.1-32, 1982.

MITCHAN, C. THINKING THROUGH TECHNOLOGY: THE PATH BETWEEN ENGINEERING AND PHILOSOPHY : CHICAGO. UNIVERSITY THE CHICAGO PRESS, 2003.

NÚÑEZ, J. La ciencia y la tecnología como procesos sociales: lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Felix Valera, 1999. Disponível em: http://www.oei.es/salactsi/nunez01.htm. Acesso em: 29 janeiro. 2013.

PINHEIRO, N. A.P, Educação Crítico-Reflexiva para um Ensino Médio Científico-Tecnológico: a contribuição do enfoque CTS para o ensino aprendizagem do conhecimento matemático. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.

REINACH, F. O projeto da Lei de Biossegurança tira a autonomia da CTNBio? Sim: Sobre segurança e responsabilidade, artigo de Fernando Reinach 2003. Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=14974 Acesso em: 03 jan. 2012.

RICARDO, E. C. Educação cts: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar, ciência & ensino, vol. 1, número especial, novembro de 2007.

RUBBA, P. A.; WIESENMAYER, R. L. Golas and competencies for precollege STS education: recommendations based upon recent literature in environmental education. Journal ofen vironmental Education, v.19, nº 4, p.38-44, 1988.

SANMARTÍN, J.; ORTÍ, A. Evaluación de tecnologias. In: SANMARTÍN, J. et al. Eds. Estudios sobre sociedad y tecnologia. Barcelona: Anthropos, 1992. 91.

SANTOS, W. L. P, et AL; Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências, Revista Ciência & Educação, v.7, nº1, p.95-111, 2001.

SANZ, J. A. M. e CEREZO, J. A. L. Participación pública en política científica y tecnológica. In: ALONSO, Andoni; AYESTARÁN, Ignacio y URSÚA, Nicanor (coord.). Para comprender Ciencia, Tecnología y Sociedad. Spain: Editorial Verbo Divino, 1996, pp. 287-296.

SAREWITZ, D., Frontiers of llusion. Science, tecnology, and the politics of progress, Philadelphia: Temple University Press. first published May 1st 1996. 256 p.

SILVEIRA, R. M. C. F. Inovação tecnológica na visão dos gestores e empreendedores de incubadoras de empresas de base tecnológica do Paraná (IEBT-PR): desafios e perspectivas para a educação tecnológica. Tese (doutourado em educação científica e tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

SILVEIRA, R. M. C. F., BAZZO, W. P, Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica, Ciênc. educ. (Bauru) vol.15, nº 3, Bauru 2009.

WAKS, L. J. Educación em ciencia, tecnología y sociedad: orígenes, dessarrollo sínter nacionales y desafios actuales. In: MEDINA, M.; SANMARTÍN, J. (Eds.). Ciencia, tecnología y sociedad: estudios interdisciplinares em La universidad, em laeducación y em la gestión pública. Barcelona: Anthropos / Leioa (Vizcaya): Universidaddel País Vasco, 1990. p.42-75.

Published

2014-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos